Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd. (Læst 690 gange) Postet d. 30-10-15 kl. 21:51
Den ikke alene lugtede grimt - men smagte aldeles grimt, som længe blev på tungen

Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd. (Den ikke alene lugtede grimt - men smagte aldeles grimt, som længe blev på tungen :-(

)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 30-10-15 kl. 21:52. Emne: Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd.
-

Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd. (-)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#2 Kommentar postet d. 30-10-15 kl. 21:53. Emne: Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd.
-

Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd. (-)
Besvar | Kommentér

Jens Ockelmann

Svaraktivitet:

(170)
#3 Svar postet d. 30-10-15 kl. 22:02. Emne: Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd.
Der må have stået nogle træer..?

Det er en ridderhat i omegnen af Gulplettet ridderhat. Smag og lugt er "harsk melagtig" - så ved du det.

Kritisk for artsbestemmelsen er, i hvor meget slør de unge frugtlegemer har, så de er nok for gamle her.

/Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#4 Kommentar postet d. 30-10-15 kl. 22:56. Emne: Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd.
Hmm Jens, det der med at beskrive lugt og smag er godt nok en videnskab for sig ... Hvis du lugter til noget, der er harsk (f.eks. harsk smør), kan jeg da ikke forbinde det med den kemiske lugt, jeg synes jeg oplevede - det var lidt metallisk ...

Jeg tager turen til ruderatet i morgen, så skal jeg nok se om jeg kan sætte navn på de træer og evt. buske, som voksede i nærheden

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#5 Kommentar postet d. 31-10-15 kl. 16:20. Emne: Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd.
Så har jeg været forbi stedet, det nærmeste træ var en birk.

Samtidig har jeg sniffet til den igen ... og må nok indrømme, at jeg kan få lugten til at være harsk/oret ...

Besvar | Kommentér

Jens Ockelmann

Svaraktivitet:

(170)
#6 Svar postet d. 31-10-15 kl. 20:26. Emne: Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd.
Med birk og den kegleformede hat er det højst sandsynligt Tricholoma alboconicum.

Jeg kan dog ikke udelukke Gulplettet Ridderhat, der skal mikroskopi til.

/Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#7 Kommentar postet d. 01-11-15 kl. 00:02. Emne: Svamp med grim kemisk lugt - fra samme ruderat som tidligere tråd.
OK - tak for tålmodigheden ... men jeg tror jeg opgiver denne gang.

(dog vil jeg lige gøre opmærksom på, at da jeg nøglede mig baglæns fra "Tricholoma alboconicum" - i svampeatlas''s nøgle over Danske Ridderhatte - var beskrivelserne af lugt ikke ubehagelig, som det jeg indsnusede ... )

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator