Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Schnack
Hvilke små hvide? (Læst 289 gange) Postet d. 02-11-15 kl. 22:09
I granskoven myldrede det med disse små nogen (2-4 cm), som jeg mistænker for at være Kridt-tragthat - eller?

Hvilke små hvide? (I granskoven myldrede det med disse små nogen (2-4 cm), som jeg mistænker for at være Kridt-tragthat)
Foto: 27.10.15 Teglstrup Hegn, Karsten Schnack
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 02-11-15 kl. 23:49. Emne: Hvilke små hvide?
Hej Karsten

Tragthat ja, Kridt nej, det er en af de hygrofane arter, som her er helt udtørret. Lugt og smag er ofte afgørende for bestemmelsen af dem, men de er ofte svære!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#2 Kommentar postet d. 03-11-15 kl. 10:31. Emne: Hvilke små hvide?
Tak, Thorbjørn, det svar ''frygtede'' jeg jo lidt. Skal Kridt-Tragthat være mindre ''indfarvet'' hvid, altså nærmest have det hvide liggende som et lag udenpå?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 03-11-15 kl. 11:41. Emne: Hvilke små hvide?
Ja Kridt-Tragthat er en ganske lille art, den er lidt hygrofan men det meste af hatten er fint hvidfiltet, som f.eks. hos Løv, og Eng-Tragthat.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#4 Kommentar postet d. 03-11-15 kl. 15:06. Emne: Hvilke små hvide?
Tak, den må jeg ud og finde.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 03-11-15 kl. 15:11. Emne: Hvilke små hvide?
Jeg kan tilføje at det er vigtigt om tragthattene er hygrofane eller ej, og når de er falmede som her, er det næsten umuligt at se om de er fint filtede. Så billeder af friske svampe er nødvendigt i denne vanskelige men fascinerende slægt. Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator