Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Thomas
Svampe på mark ved Utterslev Mose (Læst 492 gange) Postet d. 12-11-15 kl. 16:51
Der står nogle klynger af disse her på en mark ved Utterslev Mose, hvor der om sommeren går får, så den er sikkert grundigt gødet. De var lave (kun lige i højde med græsset) og stod meget tæt - det var faktisk svært at få fingrene ind imellem stokkene og plukke et par stykker. Kan de monstro få et navn?

Svampe på mark ved Utterslev Mose (Der står nogle klynger af disse her på en mark ved Utterslev Mose, hvor der om sommeren går får, så )
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 530)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 12-11-15 kl. 16:53. Emne: Svampe på mark ved Utterslev Mose
Hathuden var tør og meget sej - man kunne faktisk trække den af et sammenhængende stykke (det har jeg aldrig ført set på en svamp). Den lugtede ikke rigtigt af noget - og smagen tør jeg ikke udtale mig om. Det er et populært hundelufter sted.

Svampe på mark ved Utterslev Mose (Hathuden var tør og meget sej - man kunne faktisk trække den af et sammenhængende stykke (det har je)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#2 Kommentar postet d. 12-11-15 kl. 16:54. Emne: Svampe på mark ved Utterslev Mose
Lamellerne var hvide - ganske svagt gule - på billedet fremstår de mere gule end i virkeligheden, formentlig på grund af den lavtstående sols påvirkning af kameraet.

Svampe på mark ved Utterslev Mose (Lamellerne var hvide - ganske svagt gule - på billedet fremstår de mere gule end i virkeligheden, fo)
Klik på billedet for original størrelse (731 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#3 Kommentar postet d. 12-11-15 kl. 16:54. Emne: Svampe på mark ved Utterslev Mose
Ingen anløbning når man pillede ved den.

Svampe på mark ved Utterslev Mose (Ingen anløbning når man pillede ved den.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 486)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#4 Kommentar postet d. 15-11-15 kl. 13:24. Emne: Svampe på mark ved Utterslev Mose
Jeg famler noget i blinde her, men kan det være en rødblad af en slags?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 15-11-15 kl. 14:04. Emne: Svampe på mark ved Utterslev Mose
Hej Lars

Det er ingen Rødblad men en Gråblad i gruppen omkring Røggrå G., for egentlig bestemmelse er det nødvendigt at kende lugten, og helst også om kødets evt. sejhed og hvorvidt hathuden er tyk, eller ej, se:

Nøgle B i Gråbladnøglen fra Svampeatlas!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#6 Kommentar postet d. 15-11-15 kl. 14:23. Emne: Svampe på mark ved Utterslev Mose
Udfra den nøgle er der ingen tvivl om, at det er røggrå gråblad. Den lugtede ikke af noget, og hathuden var meget tyk og sej. Jeg kunne faktisk trække den af svampen i et sammenhængende stykke. Jeg smagte godt nok ikke på dem, men det er et populært hundeluftersted, så det afholder jeg mig fra. Takker.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator