Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lone Kjær
Svamp i tue af mosebunke (Læst 480 gange) Postet d. 13-11-15 kl. 12:33
Fundet 11/11. Stod i toppen af en tue af mosebunke ved foden af overdrev. Våd på hat. Den store ca. 4 cm bred. Tydelige blå-isblå farver på hatmidte og især nederste del af stok. Ingen særlig lugt. Kan I sætte navn på den?

Svamp i tue af mosebunke (Fundet 11/11. Stod i toppen af en tue af mosebunke ved foden af overdrev. Våd på hat. Den store ca. )
Lone Kjær har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lone Kjær
#1 Kommentar postet d. 13-11-15 kl. 12:34. Emne: Svamp i tue af mosebunke
Foto 2

Svamp i tue af mosebunke (Foto 2)
Lone Kjær har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 13-11-15 kl. 15:03. Emne: Svamp i tue af mosebunke
Hej Lone

Jeg tror det er en stærkt overbelyst Bredblad, i nærheden af Blegblå og Blågrøn B. Jeg kan ikke bestemme dem ud fra dine fotos, desværre.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lone Kjær
#3 Kommentar postet d. 13-11-15 kl. 17:23. Emne: Svamp i tue af mosebunke
Hej Torbjørn

Tak for svar. Den er nu ikke (særlig) overbelyst. Den var silkeagtig kridhvid med tydeligt blå og lidt mørkere på midten af hatten.

Mvh Lone

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 13-11-15 kl. 17:40. Emne: Svamp i tue af mosebunke
Hej Lone

Lamellerne hos Bredblade er brune ved modenhed, her er de nærmest hvide, bl.a. derfor er det svært at vurdere! Hvis du har materialet, eller et nærbillede, kan du så checke om lamelæggen er hvidfiltet, eller ej; samt om hatoverfladen er tør eller slimet.

På grund af de blege farver tror jeg mest på Lillabrun Bredblad (Stropharia inuncta), en art der især gror i rigkær.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 13-11-15 kl. 18:00. Emne: Svamp i tue af mosebunke
Rigkær passer vel ikke med Mose-Bunke.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 13-11-15 kl. 19:29. Emne: Svamp i tue af mosebunke
Det var også en fortegnet beskrivelse af økologien. Men en fortalte mig engang at den gerne groede i rigkær med pendanten til Lyse-siv (husker ikke lige hvad den hedder), og sådan en økologi har jeg selv noteret, men også fundet den i en vejkant.

Lone, ved du om det var sur fattig jordbund, eller kvælstofpåvirket? - hvis økologien ikke stemmer så frafalder jeg. En anden mulighed er Blegblå, men den lugter af friskkværnet peber og har en hvidfiltet lamelæg.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 13-11-15 kl. 19:32. Emne: Svamp i tue af mosebunke
Glemte referencen: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Lone Kjær
#8 Kommentar postet d. 16-11-15 kl. 11:40. Emne: Svamp i tue af mosebunke
Jeg fandt den godt nok i kompostbunken, men den kunne ikke bruges til noget. Desværre. Jeg må tage nogle bedre fotos næste gang.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator