Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Bjerg
Noget stlikbovist? (Læst 284 gange) Postet d. 14-11-15 kl. 14:50
Ved Jægerspris skydeterræn i dag. Et par små grupper på sandet skrænt med vejbred, bakkenellike og sådan. Største eksemplarer en 6-7 cm høje. Rustrøde sporer.

Noget stlikbovist? (Ved Jægerspris skydeterræn i dag. Et par små grupper på sandet skrænt med vejbred, bakkenellike og s)
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (800 x 512)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 14-11-15 kl. 15:09. Emne: Noget stlikbovist?
Hej Martin

Jeg tror det er Frynset Stjernebold (Tulostoma fimbriatum) på grund af den brune, groft fibrede stok og den simple munding, men sikker er jeg ikke, ser dem for sjældent.

Hvis du sender mig originalfotos og et præcist sted, så vil jeg gerne tilbyde at lægge fundet ind på svampeatlas.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#2 Kommentar postet d. 14-11-15 kl. 15:15. Emne: Noget stlikbovist?
Tak for forslag. Også ca der jeg selv var. Har svaret gennem F&N-mailen med præcist sted og sådan.

Besvar | Kommentér

Kirsten D.Nielsen
#3 Kommentar postet d. 14-11-15 kl. 15:31. Emne: Noget stlikbovist?
frynset stilkbovist ,ikke?

Bare for ikke at forvirre begreberne.

Venlig hilsen Kirsten

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 15-11-15 kl. 14:55. Emne: Noget stlikbovist?
Frynset Stilkbovist naturligvis (Tak Kirsten), tusind tak Martin for info og gode fotos, ligger på svampeatlas som TB2015-729367, den vil blive søgbar når den er godkendt på atlas!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 15-11-15 kl. 15:50. Emne: Noget stlikbovist?
Den er godkendt med en smule forbehold, da der er dukket en ny art / varietet op, her er Thomas Læssøe´s svar på svampeatlas:

"Jeg godkender men der er dukket et taxon mere op -art/varietet som jeg mener at have bestemt fra Køge Bugt så også her ville det være godt at få noget materiale tilsendt Nyhuse kunne ikke vælges som lokalitet?"

Checker lige det med Nyhuse

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#6 Kommentar postet d. 18-11-15 kl. 15:07. Emne: Noget stlikbovist?
Har "lige" været forbi og sikre noget materiale, så den kan komme endnu sikrere (hvis man kan gradbøje sikker) i hus. Nu jeg jo ret novice-agtig indenfor fungi, så hvordan gør jeg med sagerne, så de ikke forgår helt inden afskibning (til hvem?).?

Tak for oprettelsen på svampeatlas. Måske er Jægerspris slot som lokalitet ikke helt heldig, da det er fire kilometer fra fundstedet og en helt anden type af lokalitet

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 18-11-15 kl. 15:21. Emne: Noget stlikbovist?
Send du blot den tørrede svamp til Thomas

Thomas Læssøe

Ingen titel, Lektor

Ecology and Evolution

Universitetsparken 15, 2100 København Ø, 12, 3. sal

Danmark

thomasl@bio.ku.dk

- se linket HER

Telefon: +45 35 32 01 35

Statens Naturhistoriske Museum

Øster Voldgade 5-7, 1350 København K

Thomasl@snm.ku.dk

Telefon: +45 35 33 27 36

Jeg er klar over at Jægerspris slot var uheldigt som stednavn, men havde på det tidspunkt ikke noget bedre, men prikken ligger vist hvor den skal og det er det vigtigste.

Tak for dit arbejde Martin!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#8 Kommentar postet d. 18-11-15 kl. 15:32. Emne: Noget stlikbovist?
Takker for fremragenden service. Ja prikken til fundet ligger fint. Tørrer sagerne lidt og sender til Thomas.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 18-11-15 kl. 16:35. Emne: Noget stlikbovist?
Tak i lige måde Martin

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator