Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sylvia Rennison
Fjeldribs? (Læst 3083 gange) Postet d. 09-11-07 kl. 15:42
Det er først i dag jeg har lagt mærke til denne busk. Sikkert de få smukke blade, som sad tilbage.

Busker står næsten dækket af græs og anden høj vegetation.

Bærrene er blodrøde/smattede, og et frø med hård skal rund og flad.

Jeg havde ikke lydt at smage. Bærbærende grene er glatte og brunlige.

Teglværkssøerne Aalborg.

Hilsen

Sylvia

Fjeldribs? (Det er først i dag jeg har lagt mærke til denne busk. Sikkert de få smukke blade, som sad tilbage.
)
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 09-11-07 kl. 18:31. Emne: Fjeldribs?
Nej, det er Kvalkved, Viburnum opulus. Frugterne, som her er stenfrugter, er giftige, så godt at du ikke smagte. Fjeld-Ribs har bær som de øvrige Ribs-arter med mange frø.

mvh

Ole

Kommentér

Sylvia Rennison
#2 postet d. 09-11-07 kl. 19:00. Emne: Fjeldribs?
Hej Ole.

Tak for hjælpen, Faktisk havde jeg ingen kendskab til planten, syntes at blodribs var det nærmeste jeg kunne komme.

Hilsen

Slvia

Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 postet d. 09-11-07 kl. 19:10. Emne: Fjeldribs?
Hov, nu siger du Blod-Ribs, men det gør nu ingen forskel. Din beskrivelse med det flade hårde Frø (som altså er en sten) gav ingen tvivl.

mvh

Ole

Kommentér

Sylvia Rennison
#4 postet d. 09-11-07 kl. 19:35. Emne: Fjeldribs?
Undskyld det var en tanketorsk, jeg har først lige lært navnet blodribs, den har jeg altid kendt som Rød ribes. Og Fjeldribs kender jeg ikke, men den løber jeg nok også på en dag.

Jeg har lige fundet Kalkved i "Træer og Buske" fra Gyldendal.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#5 postet d. 09-11-07 kl. 20:12. Emne: Fjeldribs?
Ikke alle fjeldribs har frugter. En meget brugt sort er Ribes alpinum Hemus,der er mere opret end de alm.og derfor ikke så slemme til rodslående grene. Hemus er en hanklon med smukke gulgrønne tidlige blomster,der er meget besøgt om foråret af insekter.

Anne Marie

Kommentér

Hans Øllgaard
#6 postet d. 09-11-07 kl. 20:52. Emne: Fjeldribs?
Kvalkved har et par kirtler siddende på bladstilken nær ved bladpladen, - det har Ribs ikke.

Hilsen, Hans

Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 postet d. 09-11-07 kl. 21:44. Emne: Fjeldribs?
Og når ikke alle Fjeldribs har frugter, skyldes det, at den er særkønnet, altså med adskilte han- og hunplanter.

mvh

Ole

Kommentér

Sylvia Rennison
#8 postet d. 09-11-07 kl. 21:45. Emne: Fjeldribs?
Ved nærmere eftertanke så er jeg sikker på, at jeg ofte har set disse bær i skoven--og betragtet dem som værende giftige.

Såvidt jeg kan se i "Trer og Buske", så er blomsten ikke ligefrem noget man lægger mærke til.

Der er stadig mange buske og træer i skoven, som jeg ikke kender navn på, men det kommer stille og roligt.

Denne her Kvalkved vil jeg aldrig mere forveksle med en ribs.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Ole B. Lyshede
#9 postet d. 09-11-07 kl. 21:53. Emne: Fjeldribs?
Kvalkved er jo interessant, fordi den i sin blomsterstand har store sterile blomster i periferien, mens de fertile blomster i midten ikke syner af så meget. Du har sikkert et billede i en eller anden bog.

mvh

Ole

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator