Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Andersen
Teleconverter til Canon 700D med Tamron SP 70-300 F/4-5,6 Di VC USD? (Læst 1957 gange) Postet d. 10-12-15 kl. 22:04
Hej derude

Min skønne kæreste har foræret mig en telelinse til min 40 års fødselsdag Det er sgu da kærlighed ;)

Det drejer sig om en Tamron SP 70-300 F/4-5,6 Di VC USD.

Jeg vil dog gerne op på omkring 400mm, så overvejer at købe en teleconverter (1,4) så jeg kan komme liiiide tættere på mit favoritmotiv - fugle!

Jeg har et Canon EOS 700D kamera.

Mit spørgsmål går på hvilken teleconverter der passer imellem mit kamera og min nye linse?

Nogle der har erfaringer med samme kombination af linse og kamera som jeg, og har en teleconverter imellem eller blot har en viden på området?

I så fald vil jeg sætte stor pris på gode råd og vejledning i forhold til hvilken teleconverter jeg skal invistere i...?

På forhånd tak

Venlig hilsen

Torben

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(15)
#1 Svar postet d. 10-12-15 kl. 23:50. Emne: Teleconverter til Canon 700D med Tamron SP 70-300 F/4-5,6 Di VC USD?
Kort sagt, så er der ingen teleconverter der kan anbefales mellem dit kamera og det objektiv.

Og det gør det ikke fordi generelt så dur teleconvertere ikke sammen med zoomobjektiver.

For at få et ordentligt resultat med teleconverter skal du bruge et objektiv med fast brændvidde og gerne et der tegner meget skarpt.

Fordi billedkvaliteten forringes simpelthen så meget, at du ikke vil få brugbare billeder ud af det setup du har medmindre der er tale om et objektiv der tegner så skarpt, at forringelsen ikke vil betyde det store.

Jeg forsøgte selv med hhv Canon 40D og Canon 7D og både et 28-300mm Tamron og et Canon 100-400mm og fandt ud af, at de penge jeg brugte på teleconverter var smidt ud af vinduet.

Hvis du vil op på 400mm brændvidde, så bør du i stedet vente til du kan købe et ordentligt 400mm objektiv

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Andersen
#2 Kommentar postet d. 11-12-15 kl. 21:13. Emne: Teleconverter til Canon 700D med Tamron SP 70-300 F/4-5,6 Di VC USD?
Hej Eva

Tusind tak for dit svar

Nå det var ærgerligt at en teleconverter ikke er brugbar i denne sammenhæng - jeg må lige overveje om jeg "bare" bruger objektivet som det er eller om jeg får den byttet til en version med fast brændvidde og køber en teleconverter.

Alternativet er selvfølgelig en 400 mm, men vægtmæssigt er en 300mm+teleconverter nok mere "brugervenlig" tænker jeg.

God jul

Venlig hilsen

Torben

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(10)
#3 Svar postet d. 11-12-15 kl. 21:55. Emne: Teleconverter til Canon 700D med Tamron SP 70-300 F/4-5,6 Di VC USD?
Hej

Jeg har selv canons EF 300mm f/4L IS USM + deres 1,4x som jeg er godt tilfreds med. Jeg bruger den primært til aktive insekter, såsom sommerfugle og guldsmede, men har også brugt den til fugle. I starten sammen med en 650D, men nu en 7dmarkII.

Den tegner ret skarpt og er ikke så tung. Så den tør jeg godt anbefale.

mvh

Uffe Jensen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(14)
#4 Svar postet d. 12-12-15 kl. 21:19. Emne: Teleconverter til Canon 700D med Tamron SP 70-300 F/4-5,6 Di VC USD?
Også jeg kan med 4 års erfaring med denne linse anbefale Canon 300mm f/4. Efter mikrojustering af kamerahuset (som desværre ikke kan gøres på en 700D) er de bedste billeder fra min 300mm fantastisk skarpe - faktisk skarpere end den 400mm, som jeg havde før men nu har solgt. 1.4 teleconverter sløver autofokus noget, men centerskarphed er stadig OK. Jeg foretrækker dog faktisk at bruge 300mm uden teleconverter - også til fugle. På en APS-C chip, som i 700D, svarer udsnittet i det færdige billede med en 300mm jo til 480mm på en full frame. 300mm er med den korte nærafstand (150 cm) også fantastisk til større insekter, og jeg har taget nogle af mine bedste plantefotos med den, hvor baggrunden kan sløres flot. Autofokus er rimeligt præcis, men det er en fordel med flere skud, da bagfokus eller frontfokus forekommer. Den fås brugt for omkring 5000 kr. Mvh Bent

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#5 Svar postet d. 13-12-15 kl. 01:42. Emne: Teleconverter til Canon 700D med Tamron SP 70-300 F/4-5,6 Di VC USD?
Foruden det ovenfor nævnte er der to flere problemer med at sætte en telekonverter på mange zoomobjektiver, uanset fabrikat:

- Mange 1,4x konvertere (bl.a. Canons egen) har en frontlinse, der rager ind i bagenden på objektivet. Det er der ofte ikke plads til!

- En 1,4x-konverter nedsætter lysstyrken med et blændetrin. Og på de fleste Canonkameraer slås autofokussen automatisk fra, når den samlede blændeåbning er mindre end bl. 5,6. (Bl. 5,6 + 1,4x telekonverter = bl. 8 - altså ingen autofokus).

De eneste, der måske dur, er ældre modeller, der ikke fortæller kameraet om den aktuelle maksimale blændeåbning (objektiv + konverter), men kun om objektivets. Tamron/Kenko har (eller har haft?) en billig model, der - så vidt jeg kan se - er af en sådan "non reporting"-type (- se linket HER). Men den fås tilsyneladende ikke i DK: - se linket HER, - se linket HER.

Og som skrevet ovenfor: Hvis det mod forventning virker, bliver autofokussen meeeeeeget langsom pga. lystabet, og det optiske resultat næppe det bedste.

I øvrigt klager fuglefotografer altid over, at brændvidden næsten aldrig kan blive lang nok - hellere 400, 500, 600, 800 mm osv. Blot som en advarsel til dig og din bankrådgiver!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Andersen
#6 Kommentar postet d. 13-12-15 kl. 10:27. Emne: Teleconverter til Canon 700D med Tamron SP 70-300 F/4-5,6 Di VC USD?
Hej igen derude

Tusind tak for hjælpen alle sammen, skønt at I tager jer tid til at hjælpe

Jeg tror løsningen fra min side er at jeg indtil videre beholder min nye Tamron linse - tænker at den er meget anvendelig som allround linse i flere sammenhænge...

På sigt vil jeg ønske mig den løsning som Bent og Uffe anbefaler, som et mere specifikt fugle-kit - eller måske endnu større linse så jeg kan komme endnu tættere på. Men som Anders så fint udtrykker det, så kommer det jo også an på velviljen fra bankdamens side, for ikke at tale om fruen i huset ;)

Glæde jul

Venlig hilsen

Torben

Besvar | Kommentér

Lau Bjerno

Svaraktivitet:

(3)
#7 Svar postet d. 27-08-17 kl. 16:50. Emne: Teleconverter til Canon 700D med Tamron SP 70-300 F/4-5,6 Di VC USD?
En Kenko HD Teleplus 1,4 fungerer fint med de fleste objektiver. (Og den kan sagtens købes i DK). Men check Kenkos angivelser af kompatibilitet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator