Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Holm
Hvilken Arge? (Læst 323 gange) Postet d. 29-12-15 kl. 23:57
Jeg formoder at dette er en Arge. Den er fundet ved Skallingen d 29. juli.

Desværre er dette det eneste billede jeg har af dyret.

Mvh. Mathias

Hvilken Arge? (Jeg formoder at dette er en Arge. Den er fundet ved Skallingen d 29. juli.
Desværre er dette det en)
Mathias Holm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (856 x 776)
Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#1 Kommentar postet d. 03-01-16 kl. 22:45. Emne: Hvilken Arge?
Kan du huske noget om størrelsen på dyret og habitaten - hvilke planter var der på stedet?

VH Line

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#2 Kommentar postet d. 03-01-16 kl. 23:27. Emne: Hvilken Arge?
Den er fundet i udkanten af en fyrreplantage ud mod det åbne område på Skallingen. Er der nogen af de disse sortblå arter der lever på fyr? Størrelsen husker jeg desværre ikke.

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#3 Kommentar postet d. 04-01-16 kl. 18:38. Emne: Hvilken Arge?
Nej, der er ingen Arge, der lever på nåletræer. At dømme efter vingestrukturen på forvingen og hovedformen er det enten en Arge nigripes eller en Arge berberidis, og det er en hun (kølleformede antenner). Arge pullata har jeg også været ind over, men den plejer at have en kraftigere udvidelse af hovedet bag øjnene end de andre to arter, og den 3. cubitalcelle er mere skæv. På din hveps er 3. cubitalcelle kun marginalt bredere foroven end forneden, og den yderste cubitaltværåre er svagt krummet, hvilket passer på nigripes og berberidis.

Det ville have været en nem sag, hvis du havde et billede af brodskederne, da de hos berberidis har form som en bidetang, mens de hos nigripes har den normale muslingelignende form. Desværre er den eneste anden måde at adskille de to arter morfologisk en lille detalje mellem antennerne, som nok næppe kan ses på fotos.

Sidste mulighed er flyvetiden og værtsplanterne. Flyvetiden er i Danmarks fauna angivet til juni for berberidis og juli-august for nigripes. Lorenz og Kraus angiver dog, at berberidis har to generationer i Tyskland, så flyvetiden er noget usikker for denne art, vil jeg mene. Værtsplanter for nigripes er roser, og for berberidis er det Berberis-arter og Almindelig Mahonie (Mahonia aquifolium). Jeg slog op i det nye Atlas Flora Danica, og der er 4 arter af roser på Skallingen, og mens Berberis og Mahonie ikke er fundet der, så er de præsente lige i nærheden på Fanø og Hæk-berberis er fundet på Langli.

Alt i alt vil jeg sige, at det med overvejende sandsynlighed er en Arge nigripes hun, men jeg kan ikke fuldstændig udelukke berberidis på det foreliggende grundlag.

Vh Line

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#4 Kommentar postet d. 05-01-16 kl. 01:14. Emne: Hvilken Arge?
Mange tak for indsatsen, Line!

Ja, det lyder da til at det trækker kraftigt i retning af Arge nigriceps, men det er måske smartest at undlade at indtaste pga. den lille usikkerhed?

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Line Sabroe
#5 Kommentar postet d. 05-01-16 kl. 22:50. Emne: Hvilken Arge?
Ja, desværre - jeg mener at den er for usikker. Morfologisk er der ingen forskel at se på dit billede, så det eneste vi har er tiden og planterne. Der er jo tale om et flyvende insekt, så selvom værtsplanterne for Arge berberidis ikke er præcis på lokaliteten, er de alligevel tæt nok på til at der er en lille chance for at det er sådan en, der bare er kommet lidt på afveje.

VH Line

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator