Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Kan det være Hvid tandsvamp? (Læst 246 gange) Postet d. 01-01-16 kl. 23:18
På kvist af løvtræ ...

Kan det være Hvid tandsvamp? (På kvist af løvtræ ...)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 01-01-16 kl. 23:18. Emne: Kan det være Hvid tandsvamp?
-

Kan det være Hvid tandsvamp? (-)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 02-01-16 kl. 09:45. Emne: Kan det være Hvid tandsvamp?
Den kan ikke klares uden videre Bodil, hvis det er slægten Tandsvamp så er der flere muligheder. Hvis konsistensen ikke er specielt sej og den let kan løsnes fra substratet, så nærmer vi os Grovtandet kalkskind. Jeg ved ikke om det vil hjælpe hvis du kan klare et foto der ikke er overbelyst (du har vel brugt blitz). Selv bruger jeg aldrig blitz til svampe, men stativ og lang eksponeringstid, men det ved jeg ikke om du har mulighed for?! Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#3 Kommentar postet d. 02-01-16 kl. 12:04. Emne: Kan det være Hvid tandsvamp?
Hej Torbjørn, jeg har forlængst holdt op med at bruge blitz!

Jeg har fået en såkaldt "kameralinse", som netop står på stativ, og som bliver betjent med min mobiltelefon via Wi-Fi. Jeg kan zoome o.s.v.

Jeg er endnu ikke blevet fortrolig med at indstille manuelt - men jeg benytter "bedst auto" - som helt af sig selv indstiller på ISO, Tid mm. (jeg ved så lidt om fototeknik, men er da blevet ret imponeret over, at der helt af sig selv kommer mere lys på f.eks. en svamp i en mørk granskov - så billedet bliver tydeligere, end jeg kan se med egne øjne )

Med hensyn til svampen:

Kvisten den sidder på, er kun fingertyk.

Svampen sidder godt fast på kvisten - kan ikke løsnes let ...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 02-01-16 kl. 12:17. Emne: Kan det være Hvid tandsvamp?
Tak Bodil!

Det er en af de grovtandede arter, f. eks. Hyphodontia paradoxa, eller H. barba-jovis, men jeg tør ikke sætte navn på den uden mikroskopi.

Er på ferie den næste uges tid uden adgang til computer!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#5 Kommentar postet d. 02-01-16 kl. 12:21. Emne: Kan det være Hvid tandsvamp?
OK - jeg tror jeg trækker mig nu, med denne (kvisten lå på jorden, og var helt grøn på den anden side ... så den er vist ikke karakteristisk )

God tur!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator