Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Madsen
Hjortetunge? (Læst 558 gange) Postet d. 04-01-16 kl. 12:49
Jeg så denne bregne den 1. januar 2016.

Jeg ved, at der tidligere er fundet hjortetunge i området, så måske var det derfor, denne "stak mig i øjnene".

Jeg havde ikke kameraet med den dag, men tog derud den 3. januar, nu i frost og med meget lidt løs sne i omgivelserne. Men den stod der ligeså flot. Jeg kan ikke se, at der tidligere er observeret hjortetunge i vintermånederne, men med nutidens klima er det måske ikke så mærkeligt, hvis de forekommer nu.

Findestedet er en nordvendt skrænt i "Lien", ved vejen ned til Skallerup Klit i Nordjylland.

Hjortetunge? (Jeg så denne bregne den 1. januar 2016.
Jeg ved, at der tidligere er fundet hjortetunge i området, )
Foto: Ole Madsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(661)
#1 Svar postet d. 04-01-16 kl. 12:53. Emne: Hjortetunge?
Helt sikkert Hjortetunge. Flot fund og eksemplar. Men det kan selvfølgelig være, at den fryser lidt tilbage nu, hvor temperaturen ser lidt anderledes ud end den hidtil har gjort.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#2 Kommentar postet d. 04-01-16 kl. 13:03. Emne: Hjortetunge?
Velkendt fra stedet.

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#3 Svar postet d. 04-01-16 kl. 13:48. Emne: Hjortetunge?
Meget smukt foto af Hjortetunge !

Den skal nok holde sig på stedet, når der blot er kalk i jorden og beskyttelse mod udtørring (skovagtigt miljø).

Nytårshilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#4 Kommentar postet d. 04-01-16 kl. 15:35. Emne: Hjortetunge?
Da jeg i sin tid fandt den på stedet, var den ved at blive kvalt i en stor bestand af Rynket Rose. Efter Henrik Ærenlunds artikel i URT om fundet blev roserne slået, så de dengang vel 7-8 planter kunne få bedre livsbetingelser. Hvis der i dag kun er 1 plante tilbage, kan man jo spekulere på, om bestanden havde haft det bedre i ly af roserne.

Den står meget eksponeret for havefolk med spader.

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#5 Kommentar postet d. 04-01-16 kl. 15:43. Emne: Hjortetunge?
Tak !! Jens Chr., for din kommentar, som virkelig medvirker til forståelsen af, hvordan det virker derude.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#6 Kommentar postet d. 04-01-16 kl. 17:14. Emne: Hjortetunge?
Ja desværre. Så er det enklere med vandplanterne - dem ser det ud til, at vores "miljø"minister vil klare i ét hug

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 Kommentar postet d. 04-01-16 kl. 18:21. Emne: Hjortetunge?
Ja, det ser ud til, at hun vil overgå sine 3 venstreforgængere fra nullerne. De var jo rene novicer, men hun har uden tvivl deres støtte. Og de "forhadte" sæler spiser fisk. Det må de ikke!

Ole

Besvar | Kommentér

Ole Madsen
#8 Kommentar postet d. 05-01-16 kl. 12:08. Emne: Hjortetunge?
Tusind tak for alle svarene.

Jeg har ikke lige fundet ud af, hvordan man kan vedhæfte mere end ét billede endnu, men er glad for, at det ene valgte billede kunne bruges.

Jeg er stadig benovet over den hjælp og bevågenhed man oplever her på "Fugle og Natur" siden.

Jeg vil prøve at følge lidt med i, hvordan det går med hjortetungen på stedet, og se lidt efter i området ellers.

Jeg oplevede for et par år siden, hvordan der var gravet små orkideer op i hundredvis på en lokalitet i østkanten af Hjørring. Det kan man godt blive helt ked af at se, så nu vil jeg håbe, hjortetungen kan "holde tungen lige i munden" og både overleve og overvintre.

Mange venlige hilsner.

Ole Madsen

Hjortetunge? (Tusind tak for alle svarene.
Jeg har ikke lige fundet ud af, hvordan man kan vedhæfte mere end ét b)
Foto: Ole Madsen
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#9 Kommentar postet d. 05-01-16 kl. 12:38. Emne: Hjortetunge?
Hej Ole,

Hvis du vil lægge flere fotos i en tråd, skal du lægge dem op én for én ved at trykke ''kommenter'' (som du lige har gjort her).

Både Hjortetunge og alle orkidéer i DK er fredede. Ser man en opgravning bør man tage fotos af opgravningen og anmelde det: kontakte kommunen/den lokale DN-afdeling/grundejeren og bede dem politianmelde (eller selv gøre det). Strafferammen er faktisk op til 1 års fængsel.

Opgravninger er naturligvis svære at bevise, men jeg mener det er vigtigt, at man får problemet belyst og kortlagt.

Hilsen, Anne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator