Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Fersken-pileurt eller noget, der ligner? (Læst 1149 gange) Postet d. 09-01-16 kl. 23:50
Jeg har hidtil anset vedlagte for at være landformen af Vand-pilert, men kan nu pludselig ikke få bladstilkens kontaktpunkt til bladpladen til at passe. Jeg synes, bladpladerne på mit billede smalner langsomt til nedefter mod stænglen. Ikke hjerteformet eller næsten lige – jfr dette link: - se linket HER.

Dette sammenholdt med de mørkegrønne plamager på nogle af bladene får mig til at spørge som i overskriften.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Fersken-pileurt eller noget, der ligner? (Jeg har hidtil anset vedlagte for at være landformen af Vand-pilert, men kan nu pludselig ikke få bl)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 10-01-16 kl. 00:11. Emne: Fersken-pileurt eller noget, der ligner?
Det er ikke Vand-Pileurt.

Det kan godt være Fersken-Pileurt, men vi skal have flere detaljer for at blive sikker på den ID.

Mere sandsynlig er måske en af de mange udgaver af arten Polygonum lapathifolium i bredeste forstand. Denne brede art er uhyggeligt variabel. Og nogle af underarterne af den har selvstændige danske navne som Knudet Pileurt og Bleg Pileurt. Og desuden er der flere indslæbte underarter - plus mellemting mellem underarterne.

Sikker ID kræver nok herbariebelæg.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 10-01-16 kl. 07:43. Emne: Fersken-pileurt eller noget, der ligner?
Jeg er glad for, at du kunne bekræfte min mistanke.

Det med at skaffe et herbarie-eksemplar ligger lidt tungt - det er et foto fra 12.07.2013. Men der er ikke langt ud til det misrøgtede vandhul, som den stod en en meters penge fra - med en bygmark som en særdeles påtrængende nabo.

Hvem sender man i givet fald et herbariebelæg til?

Jeg har nu siddet og kigget efter andre detaljer i billedet og ser, at bladrandene er ganske mørke og har små fremadrettede tænder. Jeg ved ikke om det er en anvendelig oplysning til yderligere indsnævring af kandidatfeltet....eller om det gælder for alle de arter, du refererer til?

Bladskederne - jfr. DNNF - er for uskarpt fotograferet til, at de kan fortælle noget.

Fersken-pileurt eller noget, der ligner? (Jeg er glad for, at du kunne bekræfte min mistanke. :-)

Det med at skaffe et herbarie-eksemplar l)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 10-01-16 kl. 08:22. Emne: Fersken-pileurt eller noget, der ligner?
På et herbarieark kan man forstørre detaljerne op og se de kendetegn, som er nødvendige for artsbestemmelsen.

For arten Fersken-Pileurt ville det dog være tilstrækkeligt med et tydeligt billede af stængelskeden ved bladfoden.

..

Jeg ved ikke, hvem der skal bestemme herbarieark i dagens Danmark. De sidste tredive år er staben på det botaniske museum i København langsomt blevet beskåret til næsten ingenting, og i disse uger er husets herbariemateriale ved at blive pakket på lager, fordi bygningen skal overgå til repræsentative funktioner i stedet for at bruges til de arbejdende botanikere, som i årtier har ydet videnskabelig og folkelig service.

Det er det danske nationalherbarium, som i al stilhed er ved at blive nedlagt.

Ekspertisen i dansk plantekendskab forsøges holdt i live af en flok amatører (heriblandt undertegnede) samt nogle yderst få videnskabeligt ansatte, der skal lave alt muligt andet på overtid for ikke at blive fyret.

Dette er situationen kort fortalt. Hvis nogen ved bedre, må de hjertens gerne rette, hvad jeg her har skrevet.

trist hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 10-01-16 kl. 08:26. Emne: Fersken-pileurt eller noget, der ligner?
Glemte at skive, at den fint spidstakkede bladrand findes hos flere af pileurt-arterne - osse hos Fersken-Pileurt.

lille hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#5 Kommentar postet d. 10-01-16 kl. 09:02. Emne: Fersken-pileurt eller noget, der ligner?
Åh, det var da en trist historie, Henry. Gad vide om det er et et udtryk for en faglig beslutning eller en politisk-økonomisk prioritering.

Under alle omstændigheder skal du have tusind tak din hjælpsomhed.

Jeg ender så med at kalde den for P. maculosa/lapathifolia ssp i mit eget arkiv. Ingen registrering.

Dine svar har være 100% tilfredsstillende, - vil du give mig muligheden for at flage grønt?

Vh Karl

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen

Svaraktivitet:

(260)
#6 Svar postet d. 10-01-16 kl. 09:06. Emne: Fersken-pileurt eller noget, der ligner?
Ja, vi kan blive enige om, at din plante er enten Persicaria maculosa - eller P. lapathifolia i bred forstand.

Når den ID er nok, så tør jeg godt besvare på rette vis.

stor hilsen fra Henry

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator