Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. januar 2016

Baldrian-roderi og AFD

Roderi forstået på den måde, at jeg der er opdraget med Rostrups Flora, da Dansk feltflora kom på markedet i 1981, gik igang med at opgrave baldrianrødder i stor stil for at lære den i feltfloraen nye underart Krybende Baldrian at kende fra Hyldebladet baldrian.

Det blev noget værre roderi i mere end én forstand ( :-) ), og da firserne løb ud, havde jeg opgivet at kende disse to taxa fra hinanden.

- - - - -

Jeg var spændt på at se, hvordan AFD betragtede denne sag.

AFD skriver, at disse taxa ikke er klart adskilte. Fint, så er det da ikke bare mig, som har det sådan med baldriannerne.

MEN derefter viser AFD uden supplerende kommentarer så alligevel udbredelseskort for de to taxa, som man lige har skrevet ikke er klart adskilte!

- - - - -

Jeg kan i AFD se, at det er Henry, som står for bestemmelsen af de to taxa, så måske jeg og ligesindede endelig kan få en udrodning, undskyld, udredning af, hvordan disse taxa kan adskilles. Det ville være dejligt. Kan bestemmelsen mon klares uden rodopgravning?

8-)

Hilsen

John

De senest indberettede arter i Naturbasen: