Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Snegle og andre bløddyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Eske Holm
Kender nogen til fund af Anisus vorticulus? (Læst 1695 gange) Postet d. 15-11-07 kl. 09:26
Hej Alle

Har I kendskab til nogle snegleeksperter, der ved om der er recente fund af Anisus vorticulus i Danmark?

- se linket HER

Hilsen Thomas

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(223)
#1 Svar postet d. 15-11-07 kl. 21:18. Emne: Kender nogen til fund af Anisus vorticulus?
Kan kun sige, at jeg ikke har søgt meget selv og foreløbigt uden held.

Der er en kort omtale med tegning af Anisus vorticulus på denne tyske side - se linket HER . Det er en af de små skivesnegle, der lever i ferskvand. Den har "køl" ned langs midten af vindingerne i stedet for langs siden som hos den meget almindelige Anisus vortex. Den bliver heller ikke så stor som vortex, men kun omkring 4 mm.

mvh MH

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kristian Raaschou
#2 Svar postet d. 15-11-07 kl. 22:09. Emne: Kender nogen til fund af Anisus vorticulus?
Der er nogle fotografier her:

- se linket HER

Mvh. Kristian

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(223)
#3 Svar postet d. 23-11-07 kl. 08:30. Emne: Kender nogen til fund af Anisus vorticulus?
Jeg savner nu en mere grundig beskrivelse af forskellene mellem vortex og vorticulus og deres variationer. Fandt på en lokalitet i søndags et antal op til 6-7 mm brede voksne eksemplarer, hvor kølens placering på sidste vinding svingede fra "vortex-type" til "vorticulus-type". Ellers lignede de hinanden meget.

mvh MH

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#4 Kommentar postet d. 23-11-07 kl. 20:39. Emne: Kender nogen til fund af Anisus vorticulus?
her er lige et par af eksemplarene fra i søndags - fundet inden for ca samme m2. I hvert fald den til venstre ser ud til at et være et voksent individ (udvidet skalmunding). Jeg overvurderede måske lige venstredyrets størrelse lidt i sidste indlæg. Og faktisk skal vorticulus jo kunne blive helt op til omkring 6 mm, så jeg bliver mere og mere nysgerrig, om det faktisk kunne være den.

Kender nogen til fund af Anisus vorticulus? (her er lige et par af eksemplarene fra i søndags - fundet inden for ca samme m2. I hvert fald den ti)
Foto: Mogens Holmen
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#5 Kommentar postet d. 23-11-07 kl. 20:40. Emne: Kender nogen til fund af Anisus vorticulus?
- og lige et foto af de to samme fra siden...

Kender nogen til fund af Anisus vorticulus? (- og lige et foto af de to samme fra siden...)
Foto: Mogens Holmen
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#6 postet d. 25-11-07 kl. 10:24. Emne: Kender nogen til fund af Anisus vorticulus?
Jeg kan tilføje til føljetonen, at dyrene er fra Gentofte Sø (vestbredden) den 18./11.2007. Søen, der er ca. 0,5 kvkm, kalrig, relativt ren og har en artsrig undervandsvegetation, kunne bestemt godt lyde som et muligt levested for vorticulus. Områdets fauna og flora - også af invertebrater - er dog temmelig grundigt undersøgt gennem årene uden at arten mig bekendt har været nævnt tidligere.

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#7 postet d. 15-12-07 kl. 12:15. Emne: Kender nogen til fund af Anisus vorticulus?
Foretog siden et par lokalitetsbesøg med det formål at finde nogle ensartede, typiske bestande af den almindelige V. vortex til sammenligning. Begge steder (Fønstrup Dammene i Gribskov samt Vaserne ved Furesøen) resulterede det i et pænt antal dyr, men hvad kølens placering angik, varierede de tilsyneladende jævnt begge steder fra midtstillet til sidestillet placering. Også størrelsen af voksne dyr varierede kendeligt hos begge typer.

Ifølge én, der har mere erfaring med ferskvandssnegle end jeg, vil man muligvis skulle kigge på bløddele for at kunne skelne de to arter sikkert. Han havde også selv tidligere kigget på snegle fra bl.a. Gentofte Sø uden at fastslå, om der indgik vorticulus.

mvh MH

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm
#8 Kommentar postet d. 19-07-08 kl. 13:06. Emne: Kender nogen til fund af Anisus vorticulus?
Jeg har slet ikke fået sagt mange tak for svarene - tusind tak for dem!

Hilsen Thomas

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(223)
#9 Svar postet d. 19-07-08 kl. 15:39. Emne: Kender nogen til fund af Anisus vorticulus?
- det var da et forsøg værd

I øvrigt er der vist også noget med, at skalkølen ikke bliver helt så skarp hos vorticulus, som den ofte er hos individer af vortex med midtstillet køl.

mvh MH

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator