Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Emil Lütken
Hvilken hullæbe? (Læst 662 gange) Postet d. 15-11-07 kl. 19:45
Denne orkidé voksede i en fugtig lavning neden for de yderste sandklitter ved Tornby Strand. Det må være en hullæbe, men hvilken? Billedet er taget den 5. august 2006.

Mvh Emil

Hvilken hullæbe? (Denne orkidé voksede i en fugtig lavning neden for de yderste sandklitter ved Tornby Strand. Det må )
Foto: Emil Lütken
Kommentér

Emil Lütken
#1 postet d. 15-11-07 kl. 20:35. Emne: Hvilken hullæbe?
Hjælper det med et nærbillede af blomsterne?

Mvh Emil

Hvilken hullæbe? (Hjælper det med et nærbillede af blomsterne?

Mvh Emil)
Kommentér

Martin Bjerg
#2 postet d. 15-11-07 kl. 20:43. Emne: Hvilken hullæbe?
Ligner Hollandsk Hullæbe (Epipactis helleborine subsp. neerlandica var. neerlandica), men jeg er bestemt ingen ekspert på området, så du må hellere vente på, at Jimmy Lassen melder sig på banen for at få større sikkerhed.

Kommentér

Jimmy Lassen
#3 postet d. 15-11-07 kl. 22:08. Emne: Hvilken hullæbe?
Ud fra den geografiske beliggenhed må det være som Martin nævner Hollandsk Hullæbe. Alternativt kan det være Skagen-Hullæbe (ikke til at skelne fra hinanden på dit foto, og vokser på samme type biotop), som dog aldrig så vidt jeg er orienteret, er set så langt mod syd.

"Måske Skagens Hullæbe" - se linket HER

Hilsen Jimmy

Kommentér

Emil Lütken
#4 postet d. 15-11-07 kl. 22:43. Emne: Hvilken hullæbe?
Hej Martin og Jimmy!

Tak for svarene. Det er vanskeligere, end jeg havde forestillet mig. Der er også forskel på blomsterne fra plante til plante. Dette er blomsterne fra en anden plante, som stod ca. 10 meter derfra.

Mvh Emil

Hvilken hullæbe? (Hej Martin og Jimmy!

Tak for svarene. Det er vanskeligere, end jeg havde forestillet mig. Der er )
Kommentér

Jimmy Lassen
#5 postet d. 16-11-07 kl. 11:48. Emne: Hvilken hullæbe?
Hej Emil

De sidste blomster du viser, er helt sikker Hollandsk Hullæbe (det er de første sikkert også).

Det lille lyse kugleformede klæbelegeme som ses midt i de to blomster, findes ikke hos Skagen-Hullæbe. Hollandsk og Skagen-Hullæbe adskiller sig fra Skov-Hullæbe, ved den måde støttebladene (de små blade som sidder ved basis af blomsterne) er anbragt på. Hos Hollandsk og Skagen-Hullæbe er støttebladene nærmest vandret udstående (ses på fotoet), mens de hos Skov-Hullæbe er mere eller mindre nedadrettede.

Hilsen Jimmy

Kommentér

Emil Lütken
#6 postet d. 16-11-07 kl. 17:09. Emne: Hvilken hullæbe?

Hej Jimmy!

Mange tak for den fine forklaring. Det er altid rart med en sikker artsbestemmelse, og nu ved jeg tilmed også, hvad jeg skal se efter næste gang, jeg finder en, der ligner.

Mvh Emil

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator