Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Rasmussen
Rettelse af kvalitetssikret Burre (Læst 279 gange) Postet d. 24-01-16 kl. 12:36
Henry Nielsen har gjort mig opmærksom på en fejl.

Glat Burre(Arctium lappa) skal formodentlig rettes til Arctium sp

Hvordan gøres det?

- se linket HER

vh Kirsten

ps jeg vedhæfter endnu et billede.

Rettelse af kvalitetssikret Burre (Henry Nielsen har gjort mig opmærksom på en fejl.

Glat Burre(Arctium lappa)  skal formodentlig )
Kirsten Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 584)
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#1 Svar postet d. 24-01-16 kl. 12:47. Emne: Rettelse af kvalitetssikret Burre
Ved ikke hvem der har kvalsikret den, men nu har jeg låst obsen op, så mon ikke du kan rette nu.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 24-01-16 kl. 12:51. Emne: Rettelse af kvalitetssikret Burre
Hej Kirsten

Selv med dit nye billede ligner planten mest en "forkert" Skov-Burre. Ægte Skov-Burre burde ikke stå på en bagstrand.

Jeg tør ikke kalde planten noget, så at komme observationen ind i Arctium sp. - det er nok det bedste. Foreløbig. Indtil John finder ud af noget bedre.

lille hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Kirsten Rasmussen
#3 Kommentar postet d. 24-01-16 kl. 14:47. Emne: Rettelse af kvalitetssikret Burre
Hej Henry

Det fremgår måske ikke af billedet, men den vokser på et dige, der for nogle år siden blev forstærket med store sten.

I den forbindelse kunne der være tilført jord og hermed måske også Skov-Burre.

hilsen

Kirsten

Besvar | Kommentér

Kirsten Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 24-01-16 kl. 14:47. Emne: Rettelse af kvalitetssikret Burre
Hej Henry

Det fremgår måske ikke af billedet, men den vokser på et dige, der for nogle år siden blev forstærket med store sten.

I den forbindelse kunne der være tilført jord og hermed måske også Skov-Burre.

hilsen

Kirsten

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 24-01-16 kl. 19:23. Emne: Rettelse af kvalitetssikret Burre
Hej Kirsten

Den oplysning hjælper lidt. For måske kommer arten Skov-Burre til at se sådan ud, når den tvinges til at vokse lysåbent. Hvem ved det?

Ægte Skov-Burre skulle nemlig ikke gerne have (ret meget) spindelvævshår i kurvene. Men måske får den det, når den står meget frit i lys.

Desuden hjælper dit mellemstørrelsebillede til at sænke sandsynligheden for, at den kunne være en pubens. For det spøgelse skulle gerne have kurvstilkene få cm lange. Mens Skov-Burre skal have kurvene i grenspidserne næsten stilkløse (= skaftløse og = siddende).

Jeg har ikke noget bedre bud, end at den er en Skov-Burre. Men er ikke sikker nok på det.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 24-01-16 kl. 19:29. Emne: Rettelse af kvalitetssikret Burre
PS: ved burrer er det altid et spørgsmål, om man kan se forskel på, hvad der er kurvskafter - og hvad der er eenkurvede sidegrene.

Sidegrene kan have alle længder. Det er længden af et kurvskaft, som er vejledende kendetegn.

Dén er ikke nem at greje!

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator