Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Christiansen
Dyr og sjælden trøffel (Læst 1212 gange) Postet d. 27-01-16 kl. 23:54
Hej,

jeg faldt lige over denne artikel i DR.dk fra d. 9. september, 2015.

Jeg har ikke set artiklen før og det kunne være at andre heller ikke havde set den?

Et spændende fund må man sige.

Mvh,

Bent.

Dyr og sjælden trøffel (Hej,

jeg faldt lige over denne artikel i DR.dk fra d. 9. september, 2015.

Jeg har ikke set art)
Bent Christiansen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 28-01-16 kl. 06:59. Emne: Dyr og sjælden trøffel
Ja den er først erkendt som dansk de seneste år!

- se linket HER

Torbjørn

Kommentér

Bent Christiansen
#2 Kommentar postet d. 28-01-16 kl. 14:35. Emne: Dyr og sjælden trøffel
Hej Torbjørn og tak for linket.

Jeg kan se her på F&N, at der er omkring 6 trøffelarter, som man kan registrere. De er i sagens natur svære at få fat på.

Mvh,

Bent.

Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 28-01-16 kl. 14:56. Emne: Dyr og sjælden trøffel
Der er 8 trøfler i slægten Tuber, men 11 på svampeatlasl Tuber dryophilum, macrosporum og rapaeodorum mangler på F&N. De findes enklest ved at gå ind i svampeatlas, under "søg efter danske arter" og så skrive slægtsnavnet Tuber.

Torbjørn

Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 28-01-16 kl. 15:01. Emne: Dyr og sjælden trøffel
Så er det bare om at få trænet grisen.

Kommentér

Bent Christiansen
#5 Kommentar postet d. 28-01-16 kl. 15:25. Emne: Dyr og sjælden trøffel
Hej igen,

tak for info Torbjørn og det bliver spændende, om det overhovedet lykkes at få ram på disse trøfler, ellers så må vi have grisen i gang, som Stig beskriver det.

Held og lykke til alle trøffel-jægere,

Bent.

Kommentér

Jens Lund Hansen
#6 Kommentar postet d. 28-01-16 kl. 16:13. Emne: Dyr og sjælden trøffel
Der er noget forvirrende i denne historie:

Artikler, der beskriver fundet og trøflen taler om "sommertrøffel" som "T. macrosporum".

Er et ikke en fejl? Iflg. tilgængelige kilder referer "sommertrøffel" istedet til arten T. aestivum. I så fald er det omtalte fund jo istedet af "garlic truffle" (kender ikke danske navn). Det passer også med Lange''s beskrivelse af smagen.

Retail prisen på friske sommertrøfler lå iflg. internettet snarere omkring 4,000 kr/kg end de 20,000 kr der er foreslået i artiklerne. Jeg har ikke fundet markedspriser for "garlic truffle" der tilsyneladende har mindre markedsværdi end "sommertrøffel".

Er er forøvrigt nogen der ved, hvad der kom ud af dyrkningsforsøgene med T. magnatum og T. melanosporum, der vist startede for snart 15 år siden i Danmark?

mvh. Jens

Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 28-01-16 kl. 16:23. Emne: Dyr og sjælden trøffel
Hej Jens, jeg kan oplyse så meget at finderen (og journalisten?) mente at det var Sommer-Trøffel, men det er Tuber macrosporum som mangler et dansk navn. Christian Lange er vist vores fineste trøffelkender i DK, så den skulle være ok Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator