Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvem kender denne gule bægersvamp? (Læst 804 gange) Postet d. 18-11-07 kl. 18:03
Billedet er fra idag d. 18. november. Den voksede på jord tæt ved gammelt markhegn i byggeområde i Hvessinge-Glostrup.

Den voksede, som billedet viser, dels i tætte klynger, dels enkeltvis.

De størtste frugtlegemer var vel 2,5 cm. brede, men de fleste 0,5-1,5 cm.

Frugtlegemerne var flade til ret udpræget skålformede. Oversiden er gul-mørkegul, undersiden noget lysere gul. Svampekødet mat gult til lyst læderbrunt.

Ingen stilk eller stok!

Ingen mælkesaft.

Lugten ret kraftigt melagtig med en komponent af mug eller hvidskimmelost.

Det er næppe Orangebæger, men hvad da?

Poul Evald

Hvem kender denne gule bægersvamp? (Billedet er fra idag d. 18. november. Den voksede på jord tæt ved gammelt markhegn i byggeområde i H)
Foto: Poul Evald Hansen
Kommentér

Jens H. Petersen
#1 postet d. 18-11-07 kl. 21:47. Emne: Hvem kender denne gule bægersvamp?
Har den små brune hår i randen?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 19-11-07 kl. 06:37. Emne: Hvem kender denne gule bægersvamp?
Nej, den har ikke små hår langs kanten! Undersiden er lidt ujævn-filtet, men så vidt jeg kan se ikke egentlig håret!

Din og Jan Vesterholts sæksvampenøgle fra 2001 leder frem til Orangebæger. I orangebæger ender man i Liden Orangebæger, da svampene ikke har stok! Men Liden Orangebægers frugtlegemer skal kun være 2-6 mm.; disse er trods alt noget større. Voksesteder: lerjord passer fint!

Jeg synes svampen er for lille til Almindelig Orangebæger, som også har langt mere uregelmæssige frugtlegemer! Disse er 0,5-2,5 cm., de fleste <= 1 cm. og udpræget klyngevoksende, dog med en del solitære.

Jeg skal derud igen i dag og tager noget mere belæg; evt. kan jeg have overset stokansatser, men tror det dog ikke.

Poul Evald

Kommentér

Jens H. Petersen
#3 postet d. 19-11-07 kl. 14:48. Emne: Hvem kender denne gule bægersvamp?
Tjah, hvis der ikke er hår (heller ikke med lup) så er Orangebæger et godt bud. De har i øvrigt nogle fede sporer med vilde ornamenter. Se evt. nøglen under slægtsbeskrivelsen i MycoKey.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator