Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Jørgensen
Gøgeurt sp (Læst 678 gange) Postet d. 20-11-07 kl. 00:31
Er der nogle der har et bud på arten? Havde ikke floraen med da jeg støtte på den ved Tværsted Plantage i sommers.

VH

Peter Søgaard Jørgensen

Gøgeurt sp (Er der nogle der har et bud på arten? Havde ikke floraen med da jeg støtte på den ved Tværsted Plant)
Foto: Peter Søgaard Jørgensen
Kommentér

Martin Bjerg
#1 postet d. 20-11-07 kl. 09:24. Emne: Gøgeurt sp
Den er godt nok svær på den afstand, men i hvert fald noget Dactylorhiza, måske maj-gøgeurt eller skov-gøgeurt. Kunne vi komme lidt tættere på, måske nærbillede af blad og blomst?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 20-11-07 kl. 09:28. Emne: Gøgeurt sp
Jeg tør ikke byde ind ud over Dactylorhiza sp. - Men det er tankevækkende, at den ser ud til at have ringformede pletter!

Poul Evald

Kommentér

Jimmy Lassen
#3 postet d. 20-11-07 kl. 15:30. Emne: Gøgeurt sp
I den del af landet er det højst sandsynligt Vendsyssel-Gøgeurt.

Hilsen Jimmy

Kommentér

Peter Jørgensen
#4 postet d. 21-11-07 kl. 00:38. Emne: Gøgeurt sp
Her så et billede af kronen

Gøgeurt sp (Her så et billede af kronen)
Foto: Peter Jørgensen
Kommentér

Peter Jørgensen
#5 postet d. 21-11-07 kl. 00:45. Emne: Gøgeurt sp
Og her bladene...

Gøgeurt sp (Og her bladene...)
Kommentér

Peter Jørgensen
#6 postet d. 21-11-07 kl. 00:48. Emne: Gøgeurt sp
Jeg prøver lige med en forhåbentlig lidt bedre opløsning af bladene, som er uden nogen form for pletter.

Gøgeurt sp (Jeg prøver lige med en forhåbentlig lidt bedre opløsning af bladene, som er uden nogen form for plet)
Kommentér

Peter Jørgensen
#7 postet d. 21-11-07 kl. 00:54. Emne: Gøgeurt sp
Jeg prøver lige med en forhåbentlig lidt bedre opløsning af bladene. De havde ikke nogen pletter i virkligheden, det må være den dårlige opløsning på billederne...

Gøgeurt sp (Jeg prøver lige med en forhåbentlig lidt bedre opløsning af bladene. De havde ikke nogen pletter i v)
Kommentér

Peter Jørgensen
#8 postet d. 21-11-07 kl. 00:55. Emne: Gøgeurt sp
Jeg prøver lige med en forhåbentlig lidt bedre opløsning af bladene. De havde ikke nogen pletter i virkligheden, det må være den dårlige opløsning på billederne...

Gøgeurt sp (Jeg prøver lige med en forhåbentlig lidt bedre opløsning af bladene. De havde ikke nogen pletter i v)
Kommentér

Jimmy Lassen
#9 postet d. 21-11-07 kl. 01:41. Emne: Gøgeurt sp
Jeg er stort set sikker på at det er Vendsyssel-Gøgeurt. Ofte bliver individer i den nordligste del af Jylland, som mangler plette fejlbestemt som Purpur-Gøgeurt. For at være 100% sikker skal der på frugtknuderne hos Vendsyssel-Gøgeurt være fine prikker. Plettet Gøgeurt er det ikke, da planten på fotoet er alt for kraftig, og Maj-Gøgeurt er ikke kendt derfra. Alle de nævnte arter optræder både med og uden pletter, dog er pletterne hos Purpur-Gøgeurt ganske små, og den har kun meget sjældent pletter. Vendsyssel-Gøgeurt ses også af og til med ringformede pletter.

Hilsen Jimmy

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator