Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken svamp? (Læst 962 gange) Postet d. 20-11-07 kl. 13:04
Er dette en art barksvamp? Vokser på gl. vindfældet pil tæt ved åen.

Hvilken svamp? (Er dette en art barksvamp?  Vokser på gl. vindfældet pil tæt ved åen.)
Foto: Jørn Winther Jørgensen
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 20-11-07 kl. 15:13. Emne: Hvilken svamp?
Jørn, fortæl, fortæl - jeg kan kun se noget gult, men overhoved ikke hvordan svampen ser ud. Har du en nærbillede?

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 postet d. 20-11-07 kl. 16:00. Emne: Hvilken svamp?
Hej Margaretha

Har desværre ikke noget godt nærbillede, men her er et fra i dag, hvor farven ikke er helt så gul som på første foto, der er taget i fuld solskin. Det der med barksvamp var også kun et skud fra min side. Måske er det den helt forkerte kategori. Det skal lige nævnes at Kartoffelmelsfabrikken er beliggende ca. 50 m fra træet, om det så kan have nogen betydning og træet er ikke pil men hæg.

Hvilken svamp? (Hej Margaretha

Har desværre ikke noget godt nærbillede, men her er et fra i dag, hvor farven ikke)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 postet d. 20-11-07 kl. 16:42. Emne: Hvilken svamp?
Hej Jørn.

Har jeg ret i, at der sidder nogle små sorte kugler på en lille stilk her og der? For vi kunne være ovre i en nålelav, som grundet farven igen kunne være Gulgrøn Nålelav, Calicium viride. Kan du forstørre kuglerne? Helt sikker er jeg ikke.

Ole

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 postet d. 20-11-07 kl. 18:09. Emne: Hvilken svamp?
Hej Ole

Vil i morgen forsøge at få et foto tættere på, og så må jeg huske at bruge luppen.

Mvh

Jørn

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#5 postet d. 21-11-07 kl. 12:39. Emne: Hvilken svamp?
Hej igen Ole

Har forsøgt at lave et udsnit. Det er godt nok ikke verdens bedste, men med det fotoudstyr jeg har til rådighed kan det ikke blive bedre. Ved brug af lup kunne det se ud som der var nogle få sorte kugler, men det så også ud som om der var små huller. Jeg ved ikke om det hjælper ved ID.

Mvh

Jørn

Hvilken svamp? (Hej igen Ole

Har forsøgt at lave et udsnit. Det er godt nok ikke verdens bedste, men med det foto)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 postet d. 21-11-07 kl. 12:49. Emne: Hvilken svamp?
Jeg går væk fra nålelav - og så i øvrigt i tænkeboks.

Ole

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 21-11-07 kl. 15:04. Emne: Hvilken svamp?
Jeg har prøvet at køre den igennem med Mycokey med de få karakterer jeg har, og fandt bl.a. Crustoderma dryidum: godt fastvokset, ½ mm tykt, plant/fløjlsagtigt. Kød voksagtigt til sejt. Om det overhoved passer til dit fund Jørn ved jeg jo ikke, og den er heller ikke reg. 2006/07 i Svampefund, men den slags bagateller tager du dig jo ikke af, vel Jørn.

Det er nok ikke en sandsynlig svamp, men man har jo da lov at gætte lidt vildt en gang imellem.

Jeg tror at den bliver vanskelig og skal under alle omstændigheder en tur i mikroskopet.

Jørn, det er nemmere (men ikke så sjovt) at holde sig til kantareller og deslige

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#8 postet d. 21-11-07 kl. 18:49. Emne: Hvilken svamp?
# Ole Jeg venter spændt på hvad du kommer frem til.

# Margaretha Ja du har helt ret m.h.t. kantareller og deslige, men jeg kan nu ikke lade være med at standse op, når jeg ser noget jeg ikke tidligere har observeret.

Jeg takker for dit ihærdige forsøg med en ID, jeg tror nu heller ikke mere på at det er en svamp, så vi må nok lade sagen stoppe her, hvis ikke Ole hiver noget frem fra gemmerne.

Mvh.

Jørn

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#9 postet d. 21-11-07 kl. 19:25. Emne: Hvilken svamp?
Her er lige et par fotos mere fra d.d..

nr. 1 taget med blitz.

Hvilken svamp? (Her er lige et par fotos mere fra d.d..
nr. 1 taget med blitz.)
Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator