Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Mikrosvamp på bøg. (Læst 1417 gange) Postet d. 20-11-07 kl. 15:12
Nu blir det virkelig vanskeligt; den største var 1½ mm, højest, og kom helt tilfældigt med på et billede af en anden, håbløst ubestemmelig svamp.

Mage til lille yndighed må man lede efter, lillebitte stok, let filtet, de mest fjerne lameller jeg nogensinde har set, en lille hat som er fint filtet.

Mycokey leder mig (nogenlunde) hen til Muslingskål, men den kan ikke googles, heller ikke på det latinske navn. Det er måske noget andet?

Om ikke andet må I nyde billedet af dem ,

Mikrosvamp på bøg. (Nu blir det virkelig vanskeligt; den største var 1½ mm, højest, og  kom helt tilfældigt med på et bi)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Hanne Bertelsen
#1 postet d. 20-11-07 kl. 16:10. Emne: Mikrosvamp på bøg.
Fine små, som om de er indhyllet i et spind.Held og lykke med detektivarbejdet.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 20-11-07 kl. 16:12. Emne: Mikrosvamp på bøg.
Kan man ikke se reducerede lamelstrukturer på et af frugtlegemerne?

Vi kan være over i den svampgruppe, der hedder "hængeskåle", som er reducerede storsvampe.

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 20-11-07 kl. 16:24. Emne: Mikrosvamp på bøg.
Jo, man kan nok sige, at det ser ud som reducerede lameller. Kan hængeskåle være filtede, ja det kan de måske. har du en nøgle PE?

Kommentér

Kirsten Damgaard
#4 postet d. 20-11-07 kl. 16:25. Emne: Mikrosvamp på bøg.
Hej Margaretha.

Kan det være denne, som jeg tilfældigvis faldt over igår?

- se linket HER

mvh.Kirsten

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 20-11-07 kl. 16:29. Emne: Mikrosvamp på bøg.
Yes Kirsten, jeg tror at det lige netop er den. Kiggede ind på Mycokey, og på billedet af de store svampe var der nogle bitte små, som ligner fuldstændigt på en prik.

Gad vide om ikke Jens kan konfirmere den uden mikroskopi. Vi må se om at kigger forbi.

Foreløbig tak til jer alle.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#6 postet d. 20-11-07 kl. 16:30. Emne: Mikrosvamp på bøg.
Hej Margaretha

Det er ikke noget jeg kender, men med alt mulig forbehold så vil jeg skyde på at det kunne være en Hemimycena.

De er helt umulige uden mikroskopi, hvis du har materiale kunne du evt. prøve at spørge Thomas Læssøe.

Det kunne måske også være en meget lille Hohenbuehelia fluxilis, men jeg kan ikke se om stokken er ekcentrisk eller ej - - - også i det tilfælde er mikroen den eneste vej frem

mvh

Torbjørn

Kommentér

Poul Evald Hansen
#7 postet d. 20-11-07 kl. 17:00. Emne: Mikrosvamp på bøg.
Det har været en artikel i Svampe om denne og lignende grupper for nogen tid siden (måske en halv snes år)!

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 20-11-07 kl. 18:57. Emne: Mikrosvamp på bøg.
Jeg holder stadig fast i Clitopilus, som Kirstens link viser. Mycokey viser også de udvoksede frugtlegemer, og længere ud på grenen var, hvad jeg mente var Forskelligformet muslingesvamp uden at gøre mere ud af det. Denne Skæv melhat ligner den som udvokset kan jeg se.

Der er ikke taget belæg, da det er et tilfældigt fund på et billede, det er vel heller ikke muligt at vriste sporer ud af en så umoden svamp.

Jeg håber stadig, at Jens kigger forbi

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator