Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)? (Læst 981 gange) Postet d. 20-11-07 kl. 19:48
Kan dette være Rosa Barksvamp altså den lyse ? Eller skal der mikroskopi til for en afgørelse. Voksede på nedfalden birkegren, virkede korkagtigt sej.

Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)? (Kan dette være Rosa Barksvamp altså den lyse ;-)? Eller skal der mikroskopi til for en afgørelse. Vo)
Foto: Jørn Winther Jørgensen
Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#1 postet d. 20-11-07 kl. 19:49. Emne: Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)?
Her er et foto der viser hvordan den har tilpasset sig uregelmæssighederne på den nedfaldne gren.

Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)? (Her er et foto der viser hvordan den har tilpasset sig uregelmæssighederne på den nedfaldne gren.)
Kommentér

Jens H. Petersen
#2 postet d. 20-11-07 kl. 21:26. Emne: Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)?
Laeticorticium roseum er rosa og tynd. Den er det ikke. Din svamp ser tyk og hatdannende ud? Og ligner meget en sveden sodporesvamp, men porer går jeg ud fra at den ikke har?

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#3 postet d. 20-11-07 kl. 22:10. Emne: Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)?
Tak for besvarelsen Jens. Ja den havde igen porer, vel så er de så små at man skal bruge lup for a se dem.

Som jeg lige husker det var den også ligesom lidt voksagtig og jeg synes den er tynd. Vil i morgen undersøge den nærmere.

Mvh.

Jørn

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 20-11-07 kl. 23:04. Emne: Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)?
Jeg bakker Jens op, for Jørn, hvis du kigger på stammen helt til hø. kan du se begyndende hatdannelse. Den er også lysegrå af farve synes jeg, men du har jo set svampen in natura og ved naturligvis derfor bedre.

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#5 postet d. 21-11-07 kl. 18:53. Emne: Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)?
Jeg nåede desværre, p.g.a. skovarbejde her til eftermiddag, ikke at checke. Vil prøve en af dagene.

Mvh.

Jørn

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 postet d. 23-11-07 kl. 18:48. Emne: Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)?
Genfandt svampen i dag. Ingen speciel lugt eller smag, var meget fugtig hvilket måske skyldes regn. Hvis jeg havde set efter lidt længere oppe på grenen, hvilket jeg gjorde i dag, så kune jeg jo have set at den var hatdannende og farven er vel også mest grålig. Her kommer lige tre fotos.

Foto nr. 1.

Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)? (Genfandt svampen i dag.  Ingen speciel lugt eller smag, var meget fugtig hvilket måske skyldes regn.)
Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#7 postet d. 23-11-07 kl. 18:49. Emne: Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)?
Foto nr. 2.

Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)? (Foto nr. 2.)
Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#8 postet d. 23-11-07 kl. 18:50. Emne: Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)?
Foto nr. 3. Undersiden af svampen.

Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)? (Foto nr. 3. Undersiden af svampen.)
Kommentér

Jens H. Petersen
#9 postet d. 23-11-07 kl. 19:50. Emne: Rosa Barksvamp (Laeticorticium roseum)?
Jeg ser porer. Det er Sveden Sodporesvamp.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator