Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod (Læst 1064 gange) Postet d. 18-02-16 kl. 00:06
Jeg er ved at interkalerer nogle få hundrede planter fra C.O.Egede-Jensens herbarium i mit herbarium. Det er de rester, som han ikke sendte ind til Botanisk Museum, da han syntes, at alderen havde sat en stopper for hans floristiske udfoldelser gennem et halvt århundrede.

Jeg genkender nærmest hver eneste herbarieark igen fra dengang i 1970erne – 1980erne, hvor jeg ofte ”bladrede” herbariet igennem i småbidder og sugede til mig af den botaniske viden, Egede øste ud af.

Her under interkaleringen støder jeg på små og store overraskelser, men her er den største indtil videre: Et herbarieark, som jeg ikke mindes at have set før. Hvor i alverden har Egede fået det gamle ark fra? Måske fra en gammel elev, - de samlede ind til ham i nord og syd og øst og vest, hvorend de drog på ferie. En eller anden må være faldet over dette ark og har så givet det videre til Egede.

--

Arket er klistret op på et af Egedes herbarieark, der er lidt større. I nederste venstre hjørne står der:

Chenopodium Botrys L.

Snedinge Mølle 2 Aug 65

P.Nielsen

--

P.Nielsen var en af de store florister i fordums tid i det sydvestsjællandske. Så der er tale om 1865! Hvordan skal jeg indobse dette fund på F&N, hvor man ikke kan indobse længere tilbage end 1900? Jeg må finde på en nødløsning.

--

I nederste højre hjørne har Botanisk Museums kurator, Alfred Hansen, skrevet:

Non Ch. Botrys!

C. schraderianum

AHansen

--

Flora Nordica, bind 2 oplyser, at første fund i Danmark af Afrikansk Gåsefod (Chenopodium schraderianum) er fra Snedinge i 1865, og at arten fandtes på dette sted frem til 1882.

Jeg tror, Alfred Hansen, ville have noteret yderligere på arket, hvis Botanisk Museum ikke allerede havde en dublet af dette første fund af arten i Danmark.

Der er endnu et fund af arten i Egedes herbarium, som vist er det sidste fund, der er gjort i Danmark. Det kommer i næste indlæg.

Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod (Jeg er ved at interkalerer nogle få hundrede planter fra C.O.Egede-Jensens herbarium i mit herbarium)
Foto: Leg. P. Nielsen. Det. A. Hansen
Kommentér

John Holst
#1 Kommentar postet d. 18-02-16 kl. 00:10. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
I 1991 fandt Egede-Jensen denne art ca. 50 meter fra Sorø Station. Det er det sidste fund af denne art i landet ifølge Flora Nordica og Atlas Flora Danica. I sidstnævnte tilskrives fundet Finn Skovgaard, og jeg aner ikke, og han eller Egede fandt den først, men på en eller anden måde må den ene have hørt om den andens fund.

Nu bliver observationen i hvert fald indobset på F&N, hvor der p.t. hverken findes billeder eller indobsninger af denne art.

Lige nu er der navnerod på F&N omkring denne art: - se linket HER

Og jeg er spændt på at se, hvad arten ender med at hedde herinde.

Hilsen

John

Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod (I 1991 fandt Egede-Jensen denne art ca. 50 meter fra Sorø Station. Det er det sidste fund af denne a)
Foto: Leg. et det. C.O. Egede-Jensen, 5/9-91
Kommentér

John Holst
#2 Kommentar postet d. 18-02-16 kl. 00:12. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
Et nærbillede af P.Nielsen og A.Hansens noter på fundet i #1.

Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod (Et nærbillede af P.Nielsen og A.Hansens noter på fundet i #1.)
John Holst har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (789 x 775)
Kommentér

Henrik Tranberg
#3 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 18:14. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
når Finn Skovgaard figurerer på et fund i AFD-værket, er det ud fra eget belæg

mindes også en række af Egede-Jensens fund i Dansk Herbarium - åbenbart en saga blot

Kommentér

John Holst
#4 Kommentar postet d. 21-02-16 kl. 17:13. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
Henrik, jeg er ikke i tvivl om, at begge har taget belæg.

Jeg har ikke andre oldgamle ark i mit herbarium. Herbarieark (gamle eller ej) kan ofte have gode historier/informationer, som det er værd at granske i. Ja, jeg siger det bare i en tid, hvor man hører om herbarieafbrænding.

Siden jeg tog botanikken op igen for fem år siden, har jeg dog ikke herbarieindsamlet, da jeg håber, at billededokumentation kan være (næsten) lige så godt. Billeder kan opbevares og deles digitalt, så afbrænding eller anden form for bortskaffelse er ikke mulig.

Jeg har dog herbariseret et enkelt græsfund i år ( - se linket HER ), og jeg tror, at jeg ikke slipper helt udenom i enkelte tilfælde, at herbarisere græsser og halvgræsser i fremtiden.

Hilsen

John

Kommentér

Henrik Tranberg
#5 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 15:29. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
forresten er Egede-Jensen mig bekendt den seneste, der har set Tvepibet Lobelie i Filsø (1955)

Kommentér

Magnus Vest Hebsgaard
#6 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 15:34. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
Hej John - du kan sagtens melde fund fra 1800-tallet på F&N, du skal blot skrive datoen i datofeltet, i stedet for at klikke frem (læs: tilbage) til den gennem kalenderen i indtastningsmodulet

F.eks. - se linket HER

Kommentér

John Holst
#7 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 15:40. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
Stor tak, Magnus.

John

Kommentér

John Holst
#8 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 15:57. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
@Henrik

Ja, Egede-Jensen tilbragte flere sommerferier ved Henne Strand ikke langt fra Fil Sø tilbage i 1950erne, hvor hans ven fra seminariet, biologibogsforfatteren Poul Holm-Joensen, havde sommerhus.

Han fortalte altid med stor glæde om naturen ved Fil Sø, som dog måtte vige år for år. Jeg har interkaleret nogle få af hans fund fra denne lokalitet, men selvfølgelig ingen Lobelie, da den er gået til Botanisk Museum.

Hilsen

John

Kommentér

John Holst
#9 Kommentar postet d. 22-02-16 kl. 16:09. Emne: Fund fra en svunden tid - Afrikansk Gåsefod
Magnus

Kender du til en måde hvorpå, man kan angive den oprindelige observatør i stedet for sig selv.

Det ville være retningsvisende i forhold til nu, hvor jeg opgives som observatør, fordi jeg indobser.

P.t. er min løsning at skrive leg. + observatørens navn i notefeltet.

Hilsen

John

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator