Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Bitsch
Stor vildrede (Læst 529 gange) Postet d. 18-02-16 kl. 21:24
På tur i dag i Svartingedalen på Bornholm fandt jeg tæt ved åen disse svampe. De lignede flade tøndersvampe, men voksede på noget der lignede en stub af noget nåletræ...men rigtig besynderlige er de frugtlegemer der er drejet 90 grader. Det plejer man at kunne se når træet er væltet og frugtlegemerne er vokset videre. Her har vi en stub der står på sin plads.

Hvad kan forklaringen mon være? Og ligner svampene noget nogen vil give et bud?

Stor vildrede (På tur i dag i Svartingedalen på Bornholm fandt jeg tæt ved åen disse svampe. De lignede flade tønde)
Foto: Jeg har lagt min svampekniv på en af hattene
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3534)
#1 Svar postet d. 18-02-16 kl. 21:39. Emne: Stor vildrede
Hej, det er Randbæltet hovporesvamp, lidt ældre eks.

Men hvordan den usædvanlige voksemåde er opstået, har jeg ikke nogen bud på, - virkelig spøjs

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Bitsch
#2 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 00:02. Emne: Stor vildrede
Hø, jeg mente at ha styr på randbæltet hovporesvamp, men det er måske deres alder. Men tak Jette, og den mærkelige drejning er der måske andre der har et bud på

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#3 Svar postet d. 19-02-16 kl. 07:46. Emne: Stor vildrede
Det er et vindfældet træ, som har ligget vandret da stammen er savet af roden har stubben rettet sig op til normal stillng

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Bitsch
#4 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 08:26. Emne: Stor vildrede
Det skulle man jo tro, men jeg kan forsikre for at det ikke er tilfældet

Stor vildrede (Det skulle man jo tro, men jeg kan forsikre for at det ikke er tilfældet)
Lars Bitsch har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#5 Svar postet d. 19-02-16 kl. 09:15. Emne: Stor vildrede
Så må du vise et billede af stubben så man kan se den ikke har været fri af jorden. Dit billede viser jo at rødderne er delvis frie.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#6 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 09:16. Emne: Stor vildrede
Normalt fælder man ikke træer i den højde, hvorimod man tit ser det på stormfælder. Når sådan en falder på plads kan man stort set ikke se det efter et par år.

Besvar | Kommentér

Lars Bitsch
#7 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 12:37. Emne: Stor vildrede
træet står på en skrænt ned til en å, deraf måske de frie rødder, men jeg tager ud og kigger noget mere. I øvrigt et smukt sted, som er ret nyåbnet. Sjov historie forresten: i starten af forrige århundrede og frem til 40`erne var det der turisterne tog hen for at se sprækkedal, men stedet blevet glemt

Besvar | Kommentér

Lars Bitsch
#8 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 20:22. Emne: Stor vildrede
Jeg har været ude og kigge igen. Den fældede stamme ses bagude i billedet. Scenariet skulle så være, at træet er blæst omkuld. Efter et år eller to hvor de nye hatte er vokset frem, skæres rodstykket fra og rejser sig op på den gamle plads vha den skæve vægt i stykket og det hele vokser til (se de næste billeder).

Stor vildrede (Jeg har været ude og kigge igen. Den fældede stamme ses bagude i billedet. Scenariet skulle så være,)
Lars Bitsch har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#9 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 20:26. Emne: Stor vildrede
Det passer meget godt med at stammen ligger så langt fra stødet og vinklen på de lodrette hatte

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator