Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Linda Kjær-Thomsen
Hvilken stortornet stedsegrøn? (Læst 1032 gange) Postet d. 19-02-16 kl. 19:16
16/2/16 Dybesø, Rørvig

Busk stukket af fra en sommerhushave ud til skoven.

Torne på blade og tredelte torne på kvisten.

Hvilken stortornet stedsegrøn? (16/2/16 Dybesø, Rørvig
Busk stukket af fra en sommerhushave ud til skoven.
Torne på blade og trede)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 561)
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#1 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 19:17. Emne: Hvilken stortornet stedsegrøn?
Blade

Hvilken stortornet stedsegrøn? (Blade)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 563)
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#2 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 19:18. Emne: Hvilken stortornet stedsegrøn?
Blade underside

Hvilken stortornet stedsegrøn? (Blade underside)
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#3 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 19:18. Emne: Hvilken stortornet stedsegrøn?
Kvist underside

Hvilken stortornet stedsegrøn? (Kvist underside)
Klik på billedet for original størrelse (715 x 600)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 19:27. Emne: Hvilken stortornet stedsegrøn?
Hej Linda

Det er noget i retning af Berberis gagnepainii - som fejlagtigt har været kaldt for B. candidula. Og flere eandre navne.

I virkeligheden er der vist tale om flere vildarter og havebastarder, som ser næsten ens ud. Hvem kan kende dem fra hinanden?

I Atlas Flora Danica brugte vi hybridnavnet Berberis Xhybridogagnepainii som en fællesbetegnelse for de forvildede danske fund af artskomplekset.

"Den" blev fundet forvildet i ti ud af godt 2200 danske ruder, så slagsen burde oprettes på F&N. Spørgsmålet er bare - under hvilket navn?

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1450)
#5 Svar postet d. 19-02-16 kl. 19:28. Emne: Hvilken stortornet stedsegrøn?
Den har tydeligt 3 torne siddende sammen, så vi er ovre i noget Berberis, en eller anden haveart, jeg tør ikke sige hvilken, men en Berberris.

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#6 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 19:39. Emne: Hvilken stortornet stedsegrøn?
Berberis gagnepainii ser ikke helt dumt ud.

Men det ville da være rart hvis man kunne finde et passende navn at oprette den under.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 19-02-16 kl. 19:51. Emne: Hvilken stortornet stedsegrøn?
Berberis candidula er sandelig allerede oprettet på Fugle&Natur. Så nu er det spørgsmålet, hvad man mener med det navn. Formentlig er navnet B. candidula brugt om det samme, som vi kaldte for B. Xhybridogagnepainii i AFD?

Fund af såkaldt B. candidula er indtastet flere gange - se linket HER - men det eneste billede i Galleriet under det navn kan jeg ikke se, om er liiige den. Det ligner mere en Berberis thunbergii - synes jeg?

Velsagtens navneroderi. Igen.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7277)
#8 Svar postet d. 20-02-16 kl. 11:14. Emne: Hvilken stortornet stedsegrøn?
Ja, jeg har obset B. candidula, som er bestemt på AFD af Henry Nielsen. Desværre ingen foto, men jeg kan prøve, om jeg kan finde den igen.

Ole

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#9 Kommentar postet d. 21-02-16 kl. 11:16. Emne: Hvilken stortornet stedsegrøn?
Hej Ole

Så må det være redaktionelt, at artsnavnet senere er blevet underkendt eller skiftet ud. Altså efter at du fik dit fund bestemt. Imidlertid kan fundene til F&N jo godt stadig ligge under navnet B. candidula - i en bred betydning. For det navn bruges stadig om hele komplekset.

Så vidt jeg husker uden AFD-noter, så er der tre vilde arter, som bliver krydset sammen til en forvirrende gruppe af havesorter. Nemlig Berberis verruculosa, B. gagnepainii - samt vistnok osse den ægte B. candidula.

Det danske indsamlede herbariemateriale virkede homogent - og har gået under navnet B. candidula, men det er ikke liiige den. I stedet passer det hovedsagelig med hybriden imellem B. verruculosa og B. hybridogagnepainii, som skal hedde navnet fra AFD-bogen, nemlig B. Xhybridogagnepainii.

Men dette er nok ikke den fulde sandhed. Hvem kan give en bedre oversigt over de danske arter og bastarter i gruppen?

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator