Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
Hvor meget varierer arter Alm. Liguster? (Læst 2913 gange) Postet d. 24-02-16 kl. 12:31
En formentlig selvsået ligusterbusk i Frederiksberg Have er ikke køn.

Hvor meget varierer arter Alm. Liguster? (En formentlig selvsået ligusterbusk i Frederiksberg Have er ikke køn.)
Foto: Norvestlige Fredderiksberg Have den 23. febr. 2016
Klik på billedet for original størrelse (799 x 600)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 24-02-16 kl. 12:33. Emne: Hvor meget varierer arter Alm. Liguster?
Busken stod enligt i kanten af et takskrat under høje træer.

Der sås ingen andre ligusterbusk i nærheden, men stedet er ikke langt fra private haver.

Hvor meget varierer arter Alm. Liguster? (Busken stod enligt i kanten af et takskrat under høje træer. 

Der sås ingen andre ligusterbusk i )
Foto: Norvestlige Frederiksberg Have den 23. febr. 2016
Klik på billedet for original størrelse (799 x 600)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 24-02-16 kl. 12:34. Emne: Hvor meget varierer arter Alm. Liguster?
De tilbageværende blade på busken er usædvanligt brede, såfremt busken tilhører arten Alm. Liguster.

Hvor meget varierer arter Alm. Liguster? (De tilbageværende blade på busken er usædvanligt brede, såfremt busken tilhører arten Alm. Liguster.)
Foto: Norvestlige Frederiksberg Have den 23. febr. 2016
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 24-02-16 kl. 12:36. Emne: Hvor meget varierer arter Alm. Liguster?
Men Ligustrum vulgare kan måske godt være bredbladet - uden at være Bredbladet?

spørgsmål fra Henry

Hvor meget varierer arter Alm. Liguster? (Men Ligustrum vulgare kan måske godt være bredbladet - uden at være Bredbladet?

spørgsmål fra    )
Foto: Nordvestlige Frederiksberg Have den 23. febr. 2016
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 24-02-16 kl. 13:02. Emne: Hvor meget varierer arter Alm. Liguster?
Jeg ser, at der er en slåfejl i trådens overskrift!

Der skulle have stået:

Hvor meget varierer arten Alm. Liguster?

flov hilsen fra henry

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(252)
#5 Svar postet d. 24-02-16 kl. 18:11. Emne: Hvor meget varierer arter Alm. Liguster?
Ligustrum ovalifolium er også almindelig dyrket.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 24-02-16 kl. 18:34. Emne: Hvor meget varierer arter Alm. Liguster?
Hej Aksel

Ja, men langt sjældnere selvsået.

Mener du underforstået, at den sølle busk i Frederiksberg Have skal bestemmes til L. ovalifolium?

spørgsmål fra Henry

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen

Svaraktivitet:

(219)
#7 Svar postet d. 24-02-16 kl. 19:50. Emne: Hvor meget varierer arter Alm. Liguster?
Enig med Aksel.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(252)
#8 Svar postet d. 24-02-16 kl. 19:55. Emne: Hvor meget varierer arter Alm. Liguster?
Den dukkede tilfeldidt op her hos mig for 3 år siden.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#9 Kommentar postet d. 24-02-16 kl. 20:45. Emne: Hvor meget varierer arter Alm. Liguster?
Interessant. Kan vi komme igennem til en løsning?

..

Rundt omkring på Assistens Kirkegård var Storbladet Liguster plantet i mange forskellige udgaver (den 24. febr. 2016).

Enkelte sølle Alm. Liguster var osse plantede.

Et par helt løvløse buske mistænkte jeg jeg for at være Butbladet Liguster (L. obtusifolium).

..

Jeg fandt på fire forskellige steder hver en enkelt tilsyneladende selvsået ligusterbusk.

Den ene af disse fire buske antager jeg er Storbladet Liguster, og har uploadet den sålunde:

- se linket HER

En anden var selvsået midt i en taks og var derfor beskyttet og løvrig. Den anteger jeg er Alm. Liguster, skønt den er lidt bredbladet (med lille B).

se vedhæftede billede

Hvor meget varierer arter Alm. Liguster? (Interessant. Kan vi komme igennem til en løsning?

..

Rundt omkring på Assistens Kirkegård var )
Foto: Assistens Kirkegård ved København, 24. febr. 2016
Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator