Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Noget fra ravsvampefamilien? (Læst 620 gange) Postet d. 23-11-07 kl. 19:48
Jeg har prøvet at nøgle disse små svampe, men ender ved Hjelmmorkel, hvad det nu ikke er.

Fundet på våd bøgegren på/under bark, højde ca 1½ - 2 cm.

Kan nogen lede mig på ret vej?

Noget fra ravsvampefamilien? (Jeg har prøvet at nøgle disse små svampe, men ender ved Hjelmmorkel, hvad det nu ikke er.

Fundet )
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Jens H. Petersen
#1 postet d. 23-11-07 kl. 19:51. Emne: Noget fra ravsvampefamilien?
Måske noget ukønnet?

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 23-11-07 kl. 19:54. Emne: Noget fra ravsvampefamilien?
Og...?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 24-11-07 kl. 15:33. Emne: Noget fra ravsvampefamilien?
Hvilken slags træ var de på og hvor store var de?

De kan minde lidt om det ukønnede stadium af Linde-Læderskive, men ligner ikke helt, og det er næsten også for godt til at være sandt. Sammenlign:

- se linket HER

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 24-11-07 kl. 15:44. Emne: Noget fra ravsvampefamilien?
Ja, det ville være for godt til at være sandt PE! Jens har ret i, at det er noget ukønnet, men hvad det er, der er ukønnet ved jeg ikke.

Substratet er bøg, endda på to forskellige lokaliteter.

Holwaya.ens ukønnede stadium har sort stilk, hvor denne jo er læderbrun, og "hovedet" er også forskelligt.

Jeg kan ikke se ud af ascomycet-nøglen hvordan de forskellige ukønnede stadier ser ud. Håber på mere hjælp fra de kyndige .

Kommentér

Jens H. Petersen
#5 postet d. 24-11-07 kl. 16:25. Emne: Noget fra ravsvampefamilien?
Det ligner det ukønnede stadie af Ascocoryne sarcoides, se fx MycoKey, men farven er ikke for god. Jeg har somme tider set brunlige sejskiver, så måske?

Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 postet d. 24-11-07 kl. 16:56. Emne: Noget fra ravsvampefamilien?
Det er nu ikke sejskive tankerne først falder på må jeg inddrømme. Jeg tog nogle med mig hjem, men det hjælper vel ikke så meget? Hvordan ligger landet med andre skivesvampe?

Kommentér

Jens H. Petersen
#7 postet d. 24-11-07 kl. 18:48. Emne: Noget fra ravsvampefamilien?
Tjah, det bedste er nok at se hvad de udvikler sig til i løbet af december . . .

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 24-11-07 kl. 19:32. Emne: Noget fra ravsvampefamilien?
De ligger lunt og godt hjemme hos mig, så der vil ikke ske nogen udvikling. Der skal jo tages belæg.

Det bliver altså en art i mappen "Ukendte". Lidt ærgeligt, de så så spændende ud.

Tak for hjælpen under alle omstændigheder, det kan jo ikke gå lige glat alle gange.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 28-12-07 kl. 14:45. Emne: Noget fra ravsvampefamilien?
Nu har jeg et nyt billede, hvor man kan se mørke kerner i bævresvampen, størrelsen på svampene har ikke ændrets, de er stadig ca 1x5-6 mm. Kan ikke finde noget med mørke kerner.

Noget fra ravsvampefamilien? (Nu har jeg et nyt billede, hvor man kan se mørke kerner i bævresvampen, størrelsen på svampene har i)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator