Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken svamp på asp ? (Læst 348 gange) Postet d. 01-03-16 kl. 14:21
Stevns fyr i dag. På stammen af ep par aspetræer i en større gruppe sad disse ganske små svampe, der nærmest udgjorde en samlet plamage.

Hvilken svamp på asp ? (Stevns fyr i dag. På stammen af ep par aspetræer i en større gruppe sad disse ganske små svampe, der)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 01-03-16 kl. 14:22. Emne: Hvilken svamp på asp ?
Forsøg på nærbillede af et afskrællet stykke bark, som er ca. 3 cm bredt

Hvilken svamp på asp ? (Forsøg på nærbillede af et afskrællet stykke bark, som er ca. 3 cm bredt)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 01-03-16 kl. 14:24. Emne: Hvilken svamp på asp ?
Endnu et forsøg på nærbillede med millimeterpapir som baggrund. Farveændringen skyldes indendørs/blitz.

Hvilken svamp på asp ? (Endnu et forsøg på nærbillede med millimeterpapir som baggrund. Farveændringen skyldes indendørs/bli)
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#3 Kommentar postet d. 01-03-16 kl. 14:43. Emne: Hvilken svamp på asp ?
Det ligner et gruppe unge håret lædersvamp, så du nogen tegn på porer eller lameller?

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 01-03-16 kl. 15:03. Emne: Hvilken svamp på asp ?
Tak, Aksel, det er jeg ikke meget for at tro på, men jeg kan måske blive nødt til det . Håret lædersvamp ser jeg i mange, mange situationer, men synes ikke, det kan passe med denne.

Jeg tænker mere i retning af noget barksvamp, men må indrømme, at jeg har ikke noget at have det i.

Jeg er ret sikker på, at der hverken er porer eller lameller. De brun(lilla) flader virker helt glatte, men de så snå, at man hverken kan se eller føle rigtigt på dem.

Hele "plamagen" var nok ca. 25-30 x ca. 100 cm

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#5 Svar postet d. 01-03-16 kl. 15:10. Emne: Hvilken svamp på asp ?
Hvis hymeniet = undersiden er brunviolet som pådet sidste billede er det purpurlædersvamp, nu uden bindestreg da den ikke er beslægtet med de andre lædersvampe

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3530)
#6 Svar postet d. 01-03-16 kl. 15:29. Emne: Hvilken svamp på asp ?
Alternativ kunne det være noget andet, feks "slidt" Sprækkehinde, Polygon-voksskind. Men syntes også mest det ligner noget Purpurlædersvamp

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#7 Kommentar postet d. 01-03-16 kl. 15:38. Emne: Hvilken svamp på asp ?
På en tynd gren på samme træ sad denne svamp i en lang stribe. Jeg tog den ikke med her i første omgang, fordi jeg syntes, den var markant anderledes, først og fremmes ved være i ret store ubrudte plamager, men den første var i små separate pletter. Men måske er det alligevel den samme ?

Hvilken svamp på asp ? (På en tynd gren på samme træ sad  denne svamp i en lang stribe. Jeg tog den ikke med her i første om)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 01-03-16 kl. 15:39. Emne: Hvilken svamp på asp ?
Jeg glemte lige at nævne, at det der ligner den naturlige farve bedst, er billedet i #1

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator