Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Afløser svampe hinanden? (Læst 917 gange) Postet d. 24-11-07 kl. 01:59
Jeg fandt sidste år en poppelstub, som var helt overgroet med Bæltet læderporesvamp i 1½ m's længde på overliggende rødder. I år er de der stadig, men helt visne, og der er ikke kommet nye, hvad jeg havde forventet. Til gengæld bryder der Sveden sodporesvamp ud oven på stubben.

Det fik mig til at tænke på, om der er en helt naturlig rækkefølge i svampenes ankomst til en fældet stub. Nedbrydes materialerne i en bestemt rækkefølge?

Venlig hilsen Anni

Afløser svampe hinanden? (Jeg fandt sidste år en poppelstub, som var helt overgroet med Bæltet læderporesvamp i 1½ m
Foto: Anni Lene Nielsen
Kommentér

Ole Hvass Madsen
#1 postet d. 24-11-07 kl. 14:58. Emne: Afløser svampe hinanden?
Jeg ved ikke om der er en bestemt rækkefølge, sådan direkte, men nogle svampe, kan angribe svage træer og nogle kun dødt træ. Og nogle arter nedbryder lignin og andre cellulose, så de giver forskelligt råd. Der ingen tvivl om at når et træ dør vil der være arter, der står på spring med det samme, mens andre kommer senere, når forarbejdet er gjort.

Jeg tror nok det er Blommens ildporesvamp, jeg af og til har set på mirabeller, og de lever i kernetræet i mange år uden at træet tager ret meget synligt skade af det, så der er nok mange forhold mellem træer og svampe.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#2 postet d. 24-11-07 kl. 15:06. Emne: Afløser svampe hinanden?
der er næppe tvivl om, at der findes succession indenfor svamperiget som hos planteriget. Morten Lange undersøgte forekomsten af svampe på hestepærer (blæk- og gødningshatte). Jeg tror nok, at han fandt en succession uden at jeg husker meget mere om det. Om dine fund er en sådan succession kræver nok en undersøgelse.

Ole

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 24-11-07 kl. 15:30. Emne: Afløser svampe hinanden?
Der var en artikel i Svampe for en 5-8 år siden om, hvordan trænedbrydende svampe afløste hinanden på dødt ved. - Jeg kan ikke huske hvilket nummer, men prøver at finde den.

Poul Evald

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 24-11-07 kl. 16:07. Emne: Afløser svampe hinanden?
Artiklen hedder "Introduktion til vedboende svampe" af Jacob Heilmann-Clausen & Morten Christensen - og kan downloades i pdf-format fra svampeforeningens hjemmeside:

- se linket HER

Den gennemgår meget overskueligt, hvordan de forskellige trænedbrydende svampe afløser hinanden.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 postet d. 24-11-07 kl. 16:23. Emne: Afløser svampe hinanden?
De trænedbrydende svampe afløser helt klart hinanden i en bestemt rækkefølge. - Det stod en spændende artikel i Svampeforeningens blad Svampe for en 5-8 år siden. - Jeg har ikke bladet ved hånden, men vil se at få det fundet frem.

Poul Evald

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 postet d. 24-11-07 kl. 20:24. Emne: Afløser svampe hinanden?
Hej Ole H., Ole B, og Poul Evald

Mange tak til jer alle tre

Så var jeg jo på sporet. Nu må jeg i gang med at læse den artikel, som P.E. har linket til. Det ser ud til at være spændende læsning.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator