Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvilken svamp på gammel elmestub (Læst 1134 gange) Postet d. 24-11-07 kl. 16:40
Den sidder på en gammel elmestub i bebyggelsen Galgebakken i Albertslund, hvor jeg bor. Stubben af af størrelsesordenen 10 år gammel. Den har en syrlig lugt, der kan minde lidt om Rodfordærvers lugt. Porfladerne var gråbrune, måske med et svagt rosa anstrøg, og porrene meget små, tæt på grænsen for, hvad man kan erkende med det blotte øje (ca. 0,1 mm.). Konsistensen er sej, hård, men ikke træhård, omtrent som Rodfordærver.

Det er næppe Rodfordærver? - Farverne er da helt forkerte i så fald!

Hvem kan hjælpe videre?

Hvilken svamp på gammel elmestub (Den sidder på en gammel elmestub i bebyggelsen Galgebakken i Albertslund, hvor jeg bor. Stubben af a)
Foto: Poul Evald Hansen
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 24-11-07 kl. 16:58. Emne: Hvilken svamp på gammel elmestub
Er den filtet/håret, eller er det bare som det ser ud?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 24-11-07 kl. 16:59. Emne: Hvilken svamp på gammel elmestub
Den er lidt filtet på de brune partier!

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 24-11-07 kl. 17:41. Emne: Hvilken svamp på gammel elmestub
Og du er sikker på at det er elm?

Synes, at det ligner noget deformt ildpore-væsen, men det er ikke nemt. Gad vide om Henrik kan komme det nærmere?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 24-11-07 kl. 19:43. Emne: Hvilken svamp på gammel elmestub
Det er elmestubbe af elme, som døde for mindst 10 år siden. Jeg venter til svampen evt. har udviklet sig lidt mere og tager så et belæg.

Poul Evald

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 postet d. 25-11-07 kl. 18:24. Emne: Hvilken svamp på gammel elmestub
Kan det være den meget sjældne Elme-Spejlporesvamp Inonotus ulmicola?

Jeg kan ikke finde billeder af den på Nettet, men i den ny rødliste er den angivet som kendt fra 7 gamle elmestubbe i København.

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 postet d. 25-11-07 kl. 18:45. Emne: Hvilken svamp på gammel elmestub
På den svenske poresvampeside

- se linket HER

er den beskrevet som følger:

"Resupinat, sommetider noget knoldet poresvamp, ca 1 m lang, ½ cm tyk. Porer runde, 5-6/mm, brune, som unge med noget gråligt skær. Frugtlegemet domineres af rør, som til sidst sprænges. Blev tidligere betragtet som en variant af Inonotis obliquus, hvis fertile stadium er næsten identisk.

Lever sædvanligvis på levende træer i parker, alléer osv."

Det var orden. Hvordan synes du selv at det passer?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#7 postet d. 25-11-07 kl. 20:05. Emne: Hvilken svamp på gammel elmestub
Jeg tager et belæg! Der er en pæn bevoksning af den. Jeg ved ikke, om det er den. Men jeg tror, det er noget sjældent!

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 25-11-07 kl. 21:23. Emne: Hvilken svamp på gammel elmestub
Det ligner egentlig en gammel svamp som er overvokset af en anden, synes du ikke?

Har du spurgt Henrik?

Kommentér

Henrik Mathiassen
#9 postet d. 25-11-07 kl. 23:41. Emne: Hvilken svamp på gammel elmestub
Hej PE og Margaretha

Lige når man ser den tænker jeg på Elle-spejlporesvamp. Men den er ikke resupinat og har heller ikke så fine porer som beskrevet.

Har den en spejlende poreflade?

Inonottus obliquus er vist kun på birk og udvikles under barken og er i den kønnede form meget mørkere og tyndere end denne. Inonothus ulmicola er et absolut spændende bud. Den er beskrevet i Svampe 23 som helt reupinat i den kønnede form og meget tynd, nærmest kun et porelag som udvikles under barken på elmetræer. Jeg har heller ikke billeder af denne art. Og det passer desværre ikke så godt på det som billedet viser!

Hvor er det i Galgebakken PE, så vil jeg kigge forbi og tage en prøve?

Henrik

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator