Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Thomas Eske Holm
Danske navne til alle danske bier (Læst 6454 gange) Postet d. 13-03-16 kl. 07:55
Danske navne til alle danske bier (Allearter.dk har nu givet samtlige danske biarter et dansk navn. I processen er samtlige slægter og )
Foto: Hedefiltbi (Epeolus cruciger) har fået nyt navn

Allearter.dk har nu givet samtlige danske biarter et dansk navn. I processen er samtlige slægter og familier også blevet forsynet med et dansk navn.

Som allearter.dk skriver på - se linket HER, er det både i forvaltningsmæssige sammenhænge, ved omtale af arter i medierne m.v. af stor værdi, at der foreligger et komplet sæt danske navne.

Listen over de danske navne findes her: - se linket HER

Vi vil hurtigst muligt få de danske navne implementeret Naturbasens artsliste, som jo i høj grad afspejler allearter.

Hilsen Thomas

Foto taget af Morten DD Hansen: - se linket HER

Kommentér

Lars Skipper
#1 Kommentar postet d. 14-03-16 kl. 13:01. Emne: Danske navne til alle danske bier
Det er meget positivt at en gruppe som bier får danske navne, ikke mindst pga. den stærkt forøgede fokus, der har været på gruppen de sidste par år.

Men jeg vil gerne lige slå fast, at det ikke er Allearter.dk og undertegnede, der skal krediteres for det store og komplicerede arbejde, men en lille gruppe dedikerede bi-eksperter med Henning Bang Madsen, Københavns Universitet, i spidsen.

De danske familier og slægter er navngivet på dansk tidligere, men bemærk, at der er sket enkelte ændringer i slægtsnavnene.

God fornøjelse med de nye navne, der forhåbentlig kan være med til at inspirere endnu flere til at dykke ned i denne meget spændende gruppe

Mvh. Lars

Kommentér

Line Sabroe
#2 Kommentar postet d. 25-03-16 kl. 15:17. Emne: Danske navne til alle danske bier
Et virkelig flot arbejde, og tiltrængt . Man må håbe, at det betyder at de enlige bier bliver lettere for folk at forholde sig til og kere sig om - hvilket vel også er en del af hensigten.

Jeg kan se, at jeg skal til at vænne mig til at sige vejbi og smalbi i stedet for bånd-vejbi og smal-vejbi, men det er også den eneste ændring i slægtsnavne, jeg umiddelbart kan få øje på.

VH Line

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#3 Kommentar postet d. 02-06-16 kl. 16:04. Emne: Danske navne til alle danske bier
en smalvej-bi må være en stibi

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator