Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken svamp på kastanie ? (Læst 1124 gange) Postet d. 15-03-16 kl. 16:21
Haven, Køge i dag. På ægte kastanie. Dels på endefladen af afskåret gren, dels på undersiden af samme gren og nedad stammen. Fast/sej, lidt eftergivende ruskindsagtig på overflade. Mønstret på overfladen af "knolden" er mit fingeraftryk efter berøring. Knolden er ca. 2 cm bred. Gruppen nedenunder er ca. 5 - 6 cm bred.

Hvilken svamp på kastanie ? (Haven, Køge i dag. På ægte kastanie. Dels på endefladen af afskåret gren, dels på undersiden af samm)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 15-03-16 kl. 16:22. Emne: Hvilken svamp på kastanie ?
"Knolden" i nærbillede

Hvilken svamp på kastanie ? ("Knolden" i nærbillede)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 15-03-16 kl. 16:23. Emne: Hvilken svamp på kastanie ?
Gruppen i nærbillede.

Hvilken svamp på kastanie ? (Gruppen i nærbillede.)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 15-03-16 kl. 16:24. Emne: Hvilken svamp på kastanie ?
Undersiden af et stykke fra gruppen. Det ses ikke på billedet, men kødet er helt hvidt, og porelaget er brunt

Hvilken svamp på kastanie ? (Undersiden af et stykke fra gruppen. Det ses ikke på billedet, men kødet er helt hvidt, og porelaget)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#4 Svar postet d. 15-03-16 kl. 16:41. Emne: Hvilken svamp på kastanie ?
Den ser spændende ud Gerner. Jeg syntes det ligner en meget ung spejlporesvamp, - og tænker mest på Kroghåret spejlporesvamp.

Måske kan du følge den og se hvordan den udvikler sig

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 15-03-16 kl. 18:19. Emne: Hvilken svamp på kastanie ?
Tak, Jette, det var egentlig ikke min mening, at give dig det grønne flag u, selvom du absolut fortjener det, men der skete en trykfejl

Jeg må prøve, om jeg kan genfinde svampen - matriklen er jo på over 800 m2 - og følge udviklingen.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#6 Svar postet d. 15-03-16 kl. 18:21. Emne: Hvilken svamp på kastanie ?
Det må være Grågul Sodporesvamp (Bjerkandera fumosa).

Vh. THomas

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#7 Kommentar postet d. 16-03-16 kl. 08:55. Emne: Hvilken svamp på kastanie ?
Hej Thomas, mange tak for dit svar, som formentlig har krydset mit duplo-svar til Jette.

Jeg har desværre klokket i det med flaget, så jeg oprettede en paralleltråd - se linket HER men det gjorde jeg inden jeg så dit svar.

I paralleltråden har Kirsten Nielsen skrevet, at den grågule sodporesvamp skal have en mørk adskillelse mellem kød og porelag, men det har denne svamp faktisk ikke. Når jeg kigger billeder andre steder, synes jeg også, at den grågule generelt har fladere/skarpere kant end min, som jo er meget afrundet. Men jeg ved også godt, at dette ikke nødvendigvis er afgørende.

Hvilken svamp på kastanie ? (Hej Thomas, mange tak for dit svar, som formentlig har krydset mit duplo-svar til Jette.
Jeg har de)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#8 Kommentar postet d. 16-03-16 kl. 12:19. Emne: Hvilken svamp på kastanie ?
Hvis den er meget let at rive over kan du roligt følge mit spor og lede efter mørke linier. Er den sværere eller meget svær at rive over så følg Jettes råd og følg dens udvikling.

Under alle omstændigheder skader det ikke at følge den

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#9 Kommentar postet d. 16-03-16 kl. 16:20. Emne: Hvilken svamp på kastanie ?
Tak igen, Thomas.

Jeg synes, den er meget svær at rive over - slet ikke som sveden sodporesvamp, men jag må også sige at hattene er små (ikke ret dybe), så der er ikke så meget at få fat og rive i.

Mht den mørke linie så synes jeg ikke, at der nogen på mit ovennævnte foto.

Men naturligvis vil jeg følge udviklingen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator