Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Peter Brøgger
Kommer etårige frugtlegemer igen samme sted næste år? (Læst 627 gange) Postet d. 25-11-07 kl. 20:19
I dag har jeg fundet en poresvamp på en 150 år gammel egestamme, som er væltet for nogle år siden.

Den er 14 cm bred og går 9 cm ud fra stammen.

Hvis det er et et-årigt frugtlegeme, kan man så gå ud fra at den kommer igen samme sted næste år?

Kommer etårige frugtlegemer igen samme sted næste år? (I dag har jeg fundet en poresvamp på en 150 år gammel egestamme, som er væltet for nogle år siden.
)
Foto: Niels Peter Brøgger
Klik på billedet for original størrelse (700 x 525)
Kommentér

Niels Peter Brøgger
#1 postet d. 25-11-07 kl. 20:23. Emne: Kommer etårige frugtlegemer igen samme sted næste år?
Den havde en syrlig lugt og en lidt stokagtig basis og der var ca. 4 - 6 porer pr. mm.

Kommer etårige frugtlegemer igen samme sted næste år? (Den havde en syrlig lugt og en lidt stokagtig basis og der var ca. 4 - 6 porer pr. mm.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Niels Peter Brøgger
#2 postet d. 25-11-07 kl. 20:28. Emne: Kommer etårige frugtlegemer igen samme sted næste år?
Jeg havde mistanke om at det var Oksetunge jeg havde fundet og skar et lille stykke af. De længste porer er ca. 16 mm og består tilsyneladende af smalle rør.

Anses det for at være forkert at skære i en svamp, selvom den er etårig?

Niels Peter

Kommer etårige frugtlegemer igen samme sted næste år? (Jeg havde mistanke om at det var Oksetunge jeg havde fundet og skar et lille stykke af. De længste p)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 25-11-07 kl. 21:29. Emne: Kommer etårige frugtlegemer igen samme sted næste år?
Mon ikke det er sådan een:

- se linket HER

En Flad lakporesvamp. Hvordan var hatoverfladen, knaldhård?

Denne svamp er flerårig og kan blive stor, op til 50 cm. Det sker ikke noget ved at skære et stykke fra, det er en almindelig svamp.

Kommentér

Henrik Mathiassen
#4 postet d. 25-11-07 kl. 23:52. Emne: Kommer etårige frugtlegemer igen samme sted næste år?
Hej Niels Peter

Ang. dit oprindelige spørgsmål kan jeg svare både ja og nej. Nogle arter vil sætte frugtlegeme igen året efter mens andre springer et år eller flere over før de igen finder det passende at sprede sporer. Det afhænger både af hvilken art det drejer sig om og de vækstvilkår som hersker når arten normalt fruktificerer. F.eks valgte mange rørhatte at springe dette år over grundet lave temperaturer og for meget vand til stor fortrydelse for mange svampeelskere. Men myceliet er der jo uanset hvad i adskillige år (visse arter kan blive hundreder af år), så man må bare vente og se hvad året bringer.

mvh, Henrik

Kommentér

Niels Peter Brøgger
#5 postet d. 26-11-07 kl. 07:34. Emne: Kommer etårige frugtlegemer igen samme sted næste år?
Mange tak for svarene

Niels Peter

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator