Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Artsoprettelse og -redigering -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
Matricaria-spørgsmål (Læst 367 gange) Postet d. 24-03-16 kl. 13:56
Hvad kaldes dette taxon på F&N: Matricaria maritima ssp. raji Neumann, -

klart nok Tripleurospermum maritima, men hvilken underart eller variétet?

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

John Holst
#1 Kommentar postet d. 24-03-16 kl. 14:04. Emne: Matricaria-spørgsmål
Og hvad kaldes Matricaria maritima ssp. salina auct. non (Wallr.) Kay?

Stace (2010) har dette taxon som synonym til Tripleurospermum maritimum ssp. vinicaule, men dette taxon findes ikke på F&N.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#2 Svar postet d. 24-03-16 kl. 16:34. Emne: Matricaria-spørgsmål
!. Mon ikke Storblomstret Strand-Kanille? Og så skal der nok stå var. retzii og ikke raii (bortset fra, at den nu hedder noget helt andet). Autor er i hvert fald den samme.

2. Det vil være Almindelig Strand-Kamille på F&N.

Der er igen vendt op og ned på kamillerne, som det fremgår af AFD-bogen. Der skal nok ind og rettes på F&N.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

John Holst
#3 Kommentar postet d. 24-03-16 kl. 17:11. Emne: Matricaria-spørgsmål
Hej Ole

Undskyld, at jeg var lidt for hurtigt ude, men jeg har nu researchet lidt i den litteratur, der var i højsædet, da Egede-Jensen herbariserede de to taxa. For det er her jeg fik problemet, - under interkalering af hans herbarium i mit.

--

Begge taxa findes hos Rostrup & Jørgensen (1967): Den danske flora, nittende udgave, og autornavnet på den ene havde jeg fået galt i halsen. De kaldes således:

1. Matricaria maritima ssp. raji Neumann

2. Matricaria maritima ssp. salinum (Wallr.)

--

Når beskrivelsen af 1 sammenlignes med beskrivelserne hos Rostrup & Jørgensen (1973): Den danske flora, tyvende udgave fremgår det, at Matricaria maritima ssp. raji Neumann er synonym for Matricaria maritima ssp. maritima

2 er også med i den tyvende udgave af samme navn, men er så væk (= ikke nævnt) hos K.Hansen (red.)(1981): Dansk feltflora.

Jeg er enig med dig i, at dette taxon også må henføres til Matricaria maritima ssp. maritima

--

Nå, ja, og sidenhen er de to så henført til Tripleurospermum-slægten.

Hilsen

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#4 Svar postet d. 24-03-16 kl. 17:35. Emne: Matricaria-spørgsmål
Det er ok, John, og spændende hvad du kommer med. Synes du, at der er grund til rettelser på F&N?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

John Holst
#5 Kommentar postet d. 24-03-16 kl. 17:40. Emne: Matricaria-spørgsmål
ssp. raji og ssp. salina er ikke bare lige til at google, og da de har stået opført i danske floraer, kunne det være fint, hvis de blev opført som synonymer på F&N.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 Kommentar postet d. 25-03-16 kl. 10:16. Emne: Matricaria-spørgsmål
Det bliver ret kompliseret, John. Det vil medføre navneskift, og da der allerede er meldt ind på de foreliggende, kan det ikke lige lade sig gøre. Jeg lader det ligge indtil videre.

Ole

Besvar | Kommentér

John Holst
#7 Kommentar postet d. 25-03-16 kl. 14:08. Emne: Matricaria-spørgsmål
Ingen grund til at komplicere sagerne for jeg har lige tjekket, og nu kan man google begge taxa og ende i denne tråd, så dermed er det oprindelige problem løst.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 Kommentar postet d. 25-03-16 kl. 14:22. Emne: Matricaria-spørgsmål
Jeg fortsætter påskeferien.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator