Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Stor, sort barksvamp? på bøgestub. (Læst 1026 gange) Postet d. 30-11-07 kl. 18:51
Denne fyldte hele den meget medtagne bøgestub, men jeg kan ikke finde ud af hvad det egentlig er for noget. Gætter på en eller anden barksvamp - men det er måske noget helt andet?

Stor, sort barksvamp? på bøgestub. (Denne fyldte hele den meget medtagne bøgestub, men jeg kan ikke finde ud af hvad det egentlig er for)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 01-12-07 kl. 18:16. Emne: Stor, sort barksvamp? på bøgestub.
Jeg har også ofte set den og vel regnet med, at det måske var Stor Kulsvamp, men den ser godt nok anderledes ud.

Ole

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 01-12-07 kl. 18:28. Emne: Stor, sort barksvamp? på bøgestub.
Ja, den ser ikke engang sådan her ud når den er gammel. Svampen på billedet er helt slørtyndt, og helt glat.

På dette billede kan du se noget frisk materiale også.

Stor, sort barksvamp? på bøgestub. (Ja, den ser ikke engang sådan her ud når den er gammel. Svampen på billedet er helt slørtyndt, og he)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Michael Filtenborg
#3 postet d. 01-12-07 kl. 18:55. Emne: Stor, sort barksvamp? på bøgestub.
Mit første bud var Grynet voksskind, men din lader til at kunne pilles af underlaget.

Lige nu ligger jeg mest i kernesvampe afdeligen. Du ved dem med alle "kulsvampene", men her kender jeg ingen der er helt glatte. Det nærmeste jeg kom, og nej det er ikke den er jeg ret sikker på, var Grov kulskorpe. Jeg har selv før støt på en lignende plamage også på Bøg, men lod sagen ligge.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 01-12-07 kl. 19:36. Emne: Stor, sort barksvamp? på bøgestub.
Nej, den kunne ikke pilles af, sad helt fast til underlaget. Det bliver nok sådan een som skal i "ukendte"-mappen.

Kommentér

Michael Filtenborg
#5 postet d. 01-12-07 kl. 22:36. Emne: Stor, sort barksvamp? på bøgestub.
Hvis ikke den kan pilles af så passer den ikke helt skidt med Grynet voksskind, som trods navnet ikke altid er grynet, men det er kun et bud.

Kommentér

Jens H. Petersen
#6 postet d. 02-12-07 kl. 21:39. Emne: Stor, sort barksvamp? på bøgestub.
Mange svampe laver sorte zoner eller plader i substratet for at afgrænse sig fra andre, konkurrerende svampe. Det du ser er nok sådanne afgrænsninger hvor materialet på den ene side er nedbrudt og forsvundet mens pladen og veddet på den anden side stadig er hårdt.

Stor kulsvamp er en rigtig god kandidat til at have lavet afgrænsningen. Men også andre svampe som fx Eutypha spinosa kan være med.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 03-12-07 kl. 01:26. Emne: Stor, sort barksvamp? på bøgestub.
Er det dét man kalder mycelieskjold?

Kommentér

Jens H. Petersen
#8 postet d. 03-12-07 kl. 07:31. Emne: Stor, sort barksvamp? på bøgestub.
Det kunne man godt, ja.

Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#9 postet d. 07-12-07 kl. 22:06. Emne: Stor, sort barksvamp? på bøgestub.
Jeg tror jeg i en artikel i Svampe 42 opfandt det danske ord mycelieskjold for fænomenet som på engelsk kaldes "zonelines" (hvilket jo er fint for gennemskåret træ) eller alternativt "pseudosclerotial plates" hvilket ikke er så appelerende for meningmand.

Det erhelt klart Stor Kulsvamp der har været på spil. den er megt hyppig på stød og danner de karakteristiske buede mycelieskolje, som ligner spor fra et meget stort buet stemmejern

mvh

jacob

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator