Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvilken lille sæksvamp på lindetræ (Læst 1687 gange) Postet d. 02-12-07 kl. 18:22
Den groede på dødt ved at Storbladet Lind på lokaliteten for Linde-Læderskive i Vestskoven i dag. Det er en lille, nydelig sag, kun 2-3 mm. høj.

Hvad kan det være?

Jeg har måttet forstørre billedet meget op, så det er ikke den bedste illustration, men giver dog et begreb om svampen. - Det er ikke et svampedyr! Den havde en ganske hård og sej konsistens.

M.v.h

Poul Evald

Hvilken lille sæksvamp på lindetræ (Den groede på dødt ved at Storbladet Lind på lokaliteten for Linde-Læderskive i Vestskoven i dag. De)
Foto: Poul Evald Hansen
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 02-12-07 kl. 20:46. Emne: Hvilken lille sæksvamp på lindetræ
Jeg tror at det er noget Nectria-væsen. Fandt selv noget lignende på våd bøg forleden dag,½ mm-store, ret hårde/sejge, definitivt ikke svampedyr. Der er vist ca 20 forskellige nectria og de skal jo mikroskoperes.

Det kan være, at der kommer andre bud.

Hvilken lille sæksvamp på lindetræ (Jeg tror at det er noget Nectria-væsen. Fandt selv noget lignende på våd bøg forleden dag,½ mm-store)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 02-12-07 kl. 20:49. Emne: Hvilken lille sæksvamp på lindetræ
Ja, det ligner Nectria. Jeg tager belæg næste gang jeg kommer over til stedet.

Poul Evald

Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#3 postet d. 07-12-07 kl. 17:26. Emne: Hvilken lille sæksvamp på lindetræ
I er vist havnet i det gale rige?!

Begge billeder ligner meget Myxozoa (slimsvampe), formodentlig Trichia sp. Hvis de er slimede eller pulveragtige inden i er det i hvert fald ikke en Nectria.

mvh

jacob

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 07-12-07 kl. 20:24. Emne: Hvilken lille sæksvamp på lindetræ
Det er rigtig Jacob at min ligner en myx, men det er det ikke, konsistensen var som PE.s hård og sej og helt anderledes end de myxer jeg har kendskab til, og haft i petriskål hjemme til nærmere udvikling og studium.

Jeg har lige et billede mere.

Hvilken lille sæksvamp på lindetræ (Det er rigtig Jacob at min ligner en myx, men det er det ikke, konsistensen var som PE.s hård og sej)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#5 postet d. 07-12-07 kl. 21:42. Emne: Hvilken lille sæksvamp på lindetræ
Ja, der var jeg vist for hurtig!

Jeg synes nu stadig ikke det ligner en nectria, men det kunne fint være en anamorf sæksvamp. Det vil være meget nemt at tjekke i et mikroskop!

Der er mange små "ting" på dødt ved og meget at gøre!

Herligt at i gider samle det. Kan kun opfordre til at arbejde videre med det bevæbnet med kikroskop og speciallitteratur. der er mange flotte ting at se.

mvh

jacob

Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 postet d. 07-12-07 kl. 23:09. Emne: Hvilken lille sæksvamp på lindetræ
De små ting er faktisk meget sjovere, det er en hel verden på sådan en gammel våd bøgestok.

Tingene man finder har det bare med at forsvinde for ingenting , sådan gik det også med min lille røde. Om PE stadig har sin ved jeg ikke.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator