Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvilken stødsvamp (Læst 880 gange) Postet d. 02-12-07 kl. 18:25
Denne stødvampe, som er helt eller næsten ugrenet, med mørke "stilk" og øvre, lang spids del er bærer kondiesporer - er helt klart ikke Grenet Stødsvamp! - Men hvad da! Jeg tror, det er noget sjældent, men hvilket?

Den groede på dødt ved af Storbladet Lind på lokaliteten for Linde-Læderskive (som også var der) ved Kringelstien i Vestskoven.

Hvilken stødsvamp (Denne stødvampe, som er helt eller næsten ugrenet, med mørke "stilk" og øvre, lang spids del er bære)
Foto: Poul Evald Hansen
Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#1 postet d. 02-12-07 kl. 19:28. Emne: Hvilken stødsvamp
Poul Evald når du skriver noget sjælden tænker du så på Multiclavula Mucida? Den findes da vist ikke i DK, det nærmeste vi kommer er vel Sydsverige. Men man ved jo aldrig i disse tider.

Mvh

Jørn

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 02-12-07 kl. 20:40. Emne: Hvilken stødsvamp
Tog du belæg? Jeg synes at du kunne sende billedet (+ belæg) til Thomas Læssøe, han må være manden, der kan svare på det. Og Jens H selvfølgelig.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 02-12-07 kl. 20:47. Emne: Hvilken stødsvamp
Jo, men det ligner den da:

- se linket HER

Jeg har ikke taget belæg, men det kan jeg gøre en af dagene, det er kun et par km. fra min bopæl. - Jeg tror jeg har fundet et hotspot for sjældne sager derovre i Vestskoven ved Storbladet Lind ved Kringelstien. - Der er også Storbladet Lind andre steder i skoven, som jeg skal have kigget på, når jeg får tid for arbejde.

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 02-12-07 kl. 20:50. Emne: Hvilken stødsvamp
Så må du pudse luppen og kameralinsen - vi glæder os!

Hvis det skulle være en Multiclavicula er det jo et meget fint 1. fund.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 postet d. 02-12-07 kl. 21:12. Emne: Hvilken stødsvamp
Ja, det kan meget vel være Multiclavula Mucida. Er den ikke fundet i Danmark før.

Her er et billede mere, som desværre er lidt uskarpt.

Poul Evald

Hvilken stødsvamp (Ja, det kan meget vel være Multiclavula Mucida. Er den ikke fundet i Danmark før.
Her er et billede)
Foto: Poul Evald Hansen
Kommentér

Jens H. Petersen
#6 postet d. 02-12-07 kl. 21:35. Emne: Hvilken stødsvamp
Du skriver at svampen har mørk stok og støver af konidier. Lentaria/Multiclavula mucida er en basidiesvamp der laver basidiesporer der ikke støver. Ej heller har den mørk stok.

Nej, din svamp er en ung grenet stødsvamp der endnu er ugrenet.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 02-12-07 kl. 21:37. Emne: Hvilken stødsvamp
Det ved jeg ikke, men den er i hvertfald ikke reg. i Svampefund i 2006/07.

Send du bare Thomas en lille mail i aften - det er jo spændende.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator