Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ronald Toft
hvorfor er mine fotos så gule (Læst 2132 gange) Postet d. 26-04-16 kl. 20:39
her er et foto af alm skumcikade men hvorfor er alle fotos gullige jeg har prøvet at justere på lyset men uden held

hvorfor er mine fotos så gule (her er et foto af alm skumcikade men hvorfor er alle fotos gullige jeg har prøvet at justere på lyse)
Foto: Ronald Toft
Besvar | Kommentér

Erland Refling Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 26-04-16 kl. 20:52. Emne: hvorfor er mine fotos så gule
Hej Ronald

Det er vel indendørs foto, og den kunstige belysning har en anden temperatur end sollys.

Der er to hensigtmæssige og en mindre perfekt måde at justere det på.

1: Fotografer i raw format istedet for jpeg. Har du et lille stykke papir (eller selve underlaget) som du ved er helt hvidt, kan man bagefter justere farvebalancen i billedet ved simpelthen at klikke på et sted som man ved skal være hvidt.

2: Man kan stille farvebalancen under selve optagelsen, idet man fortæller kameraet at noget skal være hvidt, ved at pege på det. Derved har man ikke brug for at justere farven bagefter, og kan bruge jpeg. Så slipper man for at skulle bruge raw.

3: Man kan justere dit gullige jpeg billede i f.eks. photoshop bagefter, så det gule blive hvidt. Det er ikke en helt perfekt farvejustering, men vel ok.

Hvordan man konkret griber et af ovensstående punkter an, afhænger af kamera og software man bruger bagefter.

Hvis kameraet og software kendes, er der sikkert en der kan forklare metoden.

mvh Erland

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ronald Toft
#2 Kommentar postet d. 26-04-16 kl. 21:49. Emne: hvorfor er mine fotos så gule
Indendørs foto ja det er det men det har det altid været men de har da aldrig været så gule som nu der må da være en indstilling som kan rette op på det uden at skulle skifte format og redigerings program

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(2)
#3 Svar postet d. 26-04-16 kl. 21:57. Emne: hvorfor er mine fotos så gule
du bruger vel ikke ring flash? jeg har lige anskaffet mig en ring flash -alle mine billeder blev gule.............indtil jeg fandt ud af at der var et orange glas for blitzlyset...af med skidtet og så blev billederne pænere

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 26-04-16 kl. 21:58. Emne: hvorfor er mine fotos så gule
Enig med Erland i at det er hvidbalancen der skal justeres (farvebalancen kalder Erland det, hvilket det sådan set også er).

På de fleste kameraer kan hvidbalancen justeres - men hvordan det konkret gøres er svært at svare på uden at vide hvilket kamera der anvendes

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#5 Kommentar postet d. 26-04-16 kl. 22:12. Emne: hvorfor er mine fotos så gule
Er mulig årsag er, at kameraet er indstillet til "auto hvidbalance". Det kan drille automatikken til at gætte forkert - med nogle kameraer og lyssituationer mere end andre. Kameraet kan ikke gætte, at der er så meget hvidt i billedet, men prøver at "normalisere" hvidbalancen. Især ved en stor hvid baggrund bliver det let synligt, fordi selv et ganske lille farveskift er så synligt.

Prøv at vælge en fast hvidbalance (fx indendørs ("tungsten") el. dagslys). Siden jeg skiftede fra "auto" til "dagslys" (også ved overskyet og skyggefuldt vejr), er hvidbalancen blevet meget mere rigtig og konstant.

Besvar | Kommentér

Erland Refling Nielsen
#6 Kommentar postet d. 26-04-16 kl. 22:43. Emne: hvorfor er mine fotos så gule
Ja, Anders nævner en metode som jeg jo nok skulle have nævnt som nr.1. At vælge en af de forudindstillede hvidbalancer som f.eks. tungsten (der findes også auto, sollys, overskyet, skygge mm.)

Jeg har selv ikke haft meget held af at bruge disse forudindstillede hvidbalancer, andet end hvis man belyser med LED lys, hvor temperaturen er ganske "snæver".

Det er lidt noget nørdet noget, vi skulle næsten mødes en dag Ronald, så kan jeg prøve at hjælpe dig

Besvar | Kommentér

Ronald Toft
#7 Kommentar postet d. 27-04-16 kl. 06:01. Emne: hvorfor er mine fotos så gule
Tugsten hjalp mange tak for hjælpen alle sammen

Besvar | Kommentér

Lau Bjerno

Svaraktivitet:

(3)
#8 Svar postet d. 13-05-17 kl. 10:22. Emne: hvorfor er mine fotos så gule
"Tungsten" kan ganske rigtigt hjælpe. Jeg foretrækker dog altid at lave en brugerdefineret hvidbalance. Det læser man om i kameraets brugervejledning.

Man tager et stykke hvidt papir. Og afhængig af kameramærke og -model skal man enten først tage et billede af papiret og derefter gå ind i den relevante menu og vælge billedet, eller først gå ind i den rette menu og derefter rette kameraet mod papiret og klikke OK. Sørg for at papiret fylder hele billedet, og slå bare autofokus fra. (Og til igen bagefter) Under alle omstændigheder skal man gøre det ved det lys, man vil bruge, når man tager det rigtige billede. Bagefter skal man huske at gå ind i WB- menuen og i stedet for "auto" eller "tungsten" vælge det sidste symbol - det med de to kiler med prik imellem. Og så er man klar til at tage de rigtige billeder.

NB husk at gå tilbage til auto, inden du slukker kameraet. Ellers bliver billederne blå næste gang du fotograferer.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator