Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Ivar Qvonje
Hvilken Rødblad? (Læst 1183 gange) Postet d. 05-12-07 kl. 15:49
Den er fundet på mos i gråklit. Hatten ca. 4 cm bred og ikke gennemskinnelig. Den er nedtrykt. Lamellerne har et rødligt skær. Stokken en 5-6 cm lang med en diameter på ca. en halv cm, fibret og hul. Lugt over i det sødlige.

Den ligner - synes jeg - en Rødblad.

Mvh. Jørn

Hvilken Rødblad? (Den er fundet på mos i gråklit. Hatten ca. 4 cm bred og ikke gennemskinnelig. Den er nedtrykt. Lamel)
Foto: Jørn Ivar Qvonje
Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#1 postet d. 05-12-07 kl. 19:01. Emne: Hvilken Rødblad?
Da der ved foden synes at være et filtet hvidt mycelium kunne det måske være Savbladet rødblad (Entoloma serrulatum). Men vi må hellere vente på dem der ved mere.

Mvh.

Jørn

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#2 postet d. 06-12-07 kl. 07:09. Emne: Hvilken Rødblad?
Hej Jørn

Jeg tror nærmest at der er tale om sortblå rødblad (Entoloma atrocoeruleum), men jeg er ikke sikker, da dit foto er lidt uskarpt.

Sortblå rødblad har en fint, ikke radiært, filtet hat og længdefibret, småfiltet stok. Det er ikke savbladet rødblad, for så ville man kunne se den mørkt filtede lamelæg.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#3 postet d. 06-12-07 kl. 17:56. Emne: Hvilken Rødblad?
I skal have tak for jeres svar. Jeg var også selv tæt på E. serrulatum, også fordi den angives at vokse i klitter. Men hvis lamelæggene skal være mørke, så duer det jo ikke.

Torbjørn har ret: billedet er (blevet) noget utydeligt. Jeg viser derfor tre detaljer:

Hat set fra oven.

Stok.

Lameller.

Hvis det ikke bringer mere vished, så må jeg en tur på stranden igen!

Mvh. Jørn

Hvilken Rødblad? (I skal have tak for jeres svar. Jeg var også selv tæt på E. serrulatum, også fordi den angives at vo)
Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#4 postet d. 06-12-07 kl. 17:57. Emne: Hvilken Rødblad?
Og stokken.

Hvilken Rødblad? (Og stokken.)
Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#5 postet d. 06-12-07 kl. 17:59. Emne: Hvilken Rødblad?
Og lamellerne.

Mvh. Jørn

Hvilken Rødblad? (Og lamellerne.
Mvh. Jørn)
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#6 postet d. 06-12-07 kl. 20:10. Emne: Hvilken Rødblad?
Tak for din ulejlighed Jørn; det ene af dine eksemplarer har et blåligt skær på lamellerne hvilket kunne tyde på blåbladet rødblad (Entoloma chalybaeum); men der er så mange arter i den gruppe.

Prøv at fotografer den igen næste år, så må du gerne sende mig et par tørrede eksemplarer, (det gør du fint ved at lægge dem på noget køkkenrulle på et varmeapperat en dags tid), så skal jeg se om mikroskopien giver nogen hjælp.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#7 postet d. 07-12-07 kl. 17:30. Emne: Hvilken Rødblad?
Jeg tror I er i forkert gruppe. Hatten ser ikke særlig skællet ud, så det er næppe tale om en repræsentant for underslægt Leptonia (blåhattene), som de foreslåede navne alle relaterer til. Det blå skær på fotos tror jeg er et farvestik, men gør mig gerne klogere.

Jeg tror vi skal over i underslægt Entoloma, men den kan ikke klares på foto alene.

mvh

jacob

Kommentér

Erik Rald
#8 postet d. 09-01-08 kl. 15:01. Emne: Hvilken Rødblad?
Det er Entoloma sericeum var. cinereoopacum, som tilhører underslægten Nolanea. Varieteten er beskrevet af Noordeloos i 1980. Den er ofte meget talrig på egnede steder langs kysten, både i mos og i græs. Der kendes dog også enkelte indlandsfund fra Tyskland og Østrig. Den ligner ikke hovedformen af Silkeglinsende Rødblad (Entoloma sericeum var. sericeum) særlig meget makroskopisk.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#9 postet d. 09-01-08 kl. 15:20. Emne: Hvilken Rødblad?
Hej Jørn, Jacob og Erik

Hvis den blå farve er et blåstik, som Jacob antyder, kan du Erik godt have ret, men det ændrer ikke ved at svampen burde genfindes, genfotograferes, tørres og mikroskoperes, for at få en mere endelig afgørelse.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator