Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kirsten nielsen
Hvorfra har Sodsvamp sit navn? (Læst 1833 gange) Postet d. 06-12-07 kl. 18:44
....fra den grimme lugt og de sorte fingre - rigtigt?

Er disse sodsvampe? De vokser i en revne i et levende bøgetræ. Vanskeligt at få billede overhovedet på grund af grene foran.

KirstenN

Hvorfra har Sodsvamp sit navn? (....fra den grimme lugt og de sorte fingre - rigtigt?
Er disse sodsvampe? De vokser i en revne i et)
Foto: kirsten nielsen
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 06-12-07 kl. 18:54. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Der er ingen, der hedder Sodsvamp. Mener du Sodporesvamp? I så fald skyldes det nok, at porefladen er sortagtig. Og jeg mener ikke, at dit billede er af en sådan, uden at jeg lige har et bud.

Ole

Kommentér

kirsten nielsen
#2 postet d. 06-12-07 kl. 19:17. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Tak, Ole. Ja, det er det, jeg mener - sodporesvamp. De her lugter af sod - men det kan jo være, at nogen har haft sat ild til dem. Kigger i bogen og prøver om jeg kan få bedre billede.

Hilsen KirstenN

Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 postet d. 06-12-07 kl. 19:26. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Sveden S. kendes nemt på at man kan rive den over vinkelret på yderkanten. Grågul S. kendes på at der er en mørk zone mellem porelaget og hatkødet (ses i lup), når man lægger et snit gennem hatten med f.ex. et barberblad eller en skarp kniv.

Ole

Kommentér

Michael Filtenborg
#4 postet d. 06-12-07 kl. 19:38. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Hov det der kunne godt være noget så spændende som den sjældne Løv-tjæreporesvamp - se linket HER

Jeg har ikke selv nogle erfaringer med denne så det er kun et bud.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 06-12-07 kl. 19:45. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Du er godt nok vaks Michael - nu bliver Kirsten nødt til at jage ud efter flere billeder af kalorius, medens vi sidder inde i stuevarmen .

Det ville jo være dejligt, hvis Kirsten gjorde sådan et fund!

Afsted med dig Kirsten - sådan er det nemlig at være svampejæger

Kommentér

Henrik Mathiassen
#6 postet d. 07-12-07 kl. 02:00. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Den minder godt nok mere om en Kroghåret spejlporesvamp. Se dette billede som jeg har taget for en måneds tid siden på en levende bøg - se linket HER. Porefladen forekommer helt hvid fra siden (spejleffekten) som på Kirstens billede, det ses ikke på mit!

Løv-tjæreporesvamp vokser næsten udelukkende saprotroft på døde bøgetræer (evt el) hvorimod Kroghåret spejlporesvamp er parasit på levende bøge. Og så er Løv-tjæreporesvamp kun kendt fra 2-3 lokaliteter på Sjælland, men det ville være herligt hvis den findes flere steder.

mvh,

Henrik

Kommentér

kirsten nielsen
#7 postet d. 07-12-07 kl. 14:34. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Hej og tak for jeres kommentarer .

Ja, nu jeg har været ude i lidt regn og taget nogle flere billeder. Jeg var begyndt at sætte næsen op efter et sjældent fund.....

Igår tog jeg en stump svamp med hjem - pakket godt ind i plastik så dens sorte væske og dens lugt blev inde. Den så død ud. Idag tog jeg et andet stykke af som så levende ud - og først efter to stykker mere tænkte jeg, at måske ser den svamp bare sådan ud - brunsort på undersiden, op til halvanden cm porelag af samme farve, og fint lysere brun ovenpå, meget tyndt kødlag. Den lyse,næsten lysende kant snød, så jeg troede den var lys på bunden. De stykker jeg har taget er gennemvædede af regnvand, og de afgiver brun væske, som let lader sig fjerne med vand - aller øverst i sprækken

er nogle tørre eksemplarer - de har brunt støv ovenpå som går af ved berøring.

De største er ca. 10cm.

Her et uskarpt billede af de øverste tørre svampe (som jeg endnu ikke har taget noget af):

Hvorfra har Sodsvamp sit navn? (Hej og tak for jeres kommentarer :-).
Ja, nu jeg har været ude i lidt regn og taget nogle flere bil)
Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 07-12-07 kl. 14:48. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Der jages med dig Kirsten . Har du billede af en underside også, det ved du vi er helt pjattede med.

Kommentér

kirsten nielsen
#9 postet d. 07-12-07 kl. 14:50. Emne: Hvorfra har Sodsvamp sit navn?
Hvis jeg havde kigget i bogen igår, kunne jeg jo have udelukket Sodporesvamp på grund af dens ringe størrelse, men jeg blev så opildnet af sodlugten.....

Et billede med træ og det hele.

Hvorfra har Sodsvamp sit navn? (Hvis jeg havde kigget i bogen igår, kunne jeg jo have udelukket Sodporesvamp  på grund af dens ringe)
Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator