Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Bjerg
Svamp på Spirea. (Læst 1489 gange) Postet d. 08-12-07 kl. 11:00
Er der nogle der har et bud på denne lille (ca 1 cm i diameter på bredeste sted) hvide (let flødefarvede) svamp?Groede på død spirea-gren i hækken sammen med en lille flok af samme (nok samme individ) art (alle mellem 1 og 4 mm i diameter). Skålformet (måske meget kort stilk).

Svamp på Spirea. (Er der nogle der har et bud på denne lille (ca 1 cm i diameter på bredeste sted) hvide (let flødefar)
Foto: Martin Bjerg
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 08-12-07 kl. 11:03. Emne: Svamp på Spirea.
Foranderlig Muslingesvamp, Crepidotus variabilis.

Ole

Kommentér

Martin Bjerg
#2 postet d. 08-12-07 kl. 11:05. Emne: Svamp på Spirea.
Tak for hurtig levering. Go weekend.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#3 postet d. 08-12-07 kl. 12:27. Emne: Svamp på Spirea.
Du er vist for hurtigt ude Ole , godt nok ser det ud til at være en muslingesvamp, da lamellerne ser ud til at have et gråbrunt skær, men der er adskillige muslingesvampe, der ser mere eller mindre ens ud. For at få et sikkert resultat, mener jeg at det er nødvendigt at mikroskopere i dette tilfælde. Martin, du er velkommen til at sende et par tørrede eksemplarer til mig, så skal jeg forsøge at bestemme kræet, jeg kan dog ikke garantere et positivt resultat.

mvh

Torbjørn

Sendes til:

Torbjørn Borgen

Sensommervej 142

8600 Silkeborg

Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 postet d. 08-12-07 kl. 13:01. Emne: Svamp på Spirea.
Tak, Torbjørn. Glæder mig til resultatet.

Ole

Kommentér

Martin Bjerg
#5 postet d. 08-12-07 kl. 19:30. Emne: Svamp på Spirea.
Jeg ser om jeg kan finde et par nye; de første røg ud af vinduet efter den første besked om "forskelligudseende muslingesvamp" (grimt navn) og blev en "anelse" hærgede.

Kommentér

Martin Bjerg
#6 postet d. 08-12-07 kl. 20:24. Emne: Svamp på Spirea.
Fundet et par stykker længere nede på grenen i hækken, og et par af de hærgede var også ok. De kommer en af dagene med posten. Ser lige om jeg kan finde et par mere i morgen. Kiggede også lige på billederne af "forskelligformet muslingesvamp"; "spireasvampen" fra min have virker mere symmetrisk og ikke så "klumpvoksende" som de fleste af billederne i Galleriet, men den hedder selvfølgelig også forskelligformet. Glæder mig til at høre, hvad Torbjørn siger; i øvrigt tak for, at du gider hjælpe.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#7 postet d. 10-12-07 kl. 21:59. Emne: Svamp på Spirea.
Hej Martin

Tak for svampene, de kom frem i god stand. På grund af de ret store, runde, piggede sporer, og ret store, sterile elementer (cystider) på lamelæggen, med fingerformede spidser, drejer det sig uden tvivl om muslingesvampen Crepidotus cesati (Rabenhorst) Sacc., som ikke har noget dansk navn.

Ifølge den nyeste nøgle jeg har, så er den meget almindelig på løvtræ i DK.

Forskelligformet muslingesvamp adskiller sig ved de cylindriske sporer og forskellige cystider.

Desværre understreger det at det, med få undtagelser, ikke er muligt at artsbestemme musligesvampe uden mikroskop.

med venlig hilsen

Torbjørn

Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 postet d. 11-12-07 kl. 11:08. Emne: Svamp på Spirea.
Fint Torbjørn

Ole

Kommentér

Martin Bjerg
#9 postet d. 11-12-07 kl. 17:13. Emne: Svamp på Spirea.
Mange tak.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator