Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. juni 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Artsbestemmelse

John Holst
Mælkebøtte-skemaer (Læst 22486 gange) Postet d. 22-05-16 kl. 03:57
Mælkebøtte-skemaer (<b>Et nybegynders forsøg på at få et overblik over mælkebøtterne</b>

Jeg har gennem tre ugers tid)
John Holst har vedhæftet dette billede
Et nybegynders forsøg på at få et overblik over mælkebøtterne

Jeg har gennem tre ugers tid for første gang med alvor kastet mig over mælkebøtterne. Efter den første intuitive og delvist kaotiske adgang til denne spændende plantegruppe har jeg haft brug for at få en anden adgang, hvor jeg prøver at få et overblik.

Jeg har derfor lavet nogle oversigtsskemaer, og Hans Øllgaard bad mig lægge disse skemaer ind som artikel, så de ikke bare ligger i en forumtråd, der snart ville forsvinde.

- - - - -

Det første skema har jeg lavet for at få et overblik over Taraxacum-sektionerne i Danmark, og hvilke dele af planten der anvendes, når sektionerne skal kendes fra hinanden.

Skemaet er lavet på grundlag af bestemmelsesnøglen på F&N: - se linket HER . Nøglen giver selvfølgelig i sig selv et overblik, men skemaet - hvor nogle detaljer er udeladt - giver en anden slags overblik.

Kommentér

John Holst
#1 Kommentar postet d. 22-05-16 kl. 04:07. Emne: Mælkebøtte-skemaer
Mælkebøtter på F&N samt hos Raunkiær og i Dansk Feltflora

I min tid som botaniker har jeg stiftet bekendtskab med de mange danske mælkebøtterarter i Raunkiærs Ekskursionsflora og Dansk Feltflora. Jeg har gennem årene flere gange, men helt uden held forsøgt at bruge nøglerne i de to floraer.

Her er et skema, der viser forkellene i den måde, som mælkebøtte-sektioner opdeles på henholdsvis her på F&N og i de to floraer: - se linket HER

Kommentér

John Holst
#2 Kommentar postet d. 22-05-16 kl. 04:15. Emne: Mælkebøtte-skemaer
Vejmælkebøtterne i Dansk Feltflora

Da jeg har brug for et klarere overblik over Vejmælkebøtte-sektionen, hvor der ingen bestemmelsesnøgle er på F&N, har jeg lavet et skema, der giver et overblik over, hvilke karaktertræk, der adskiller de forskellige grupper inden for Vulgaria-sektionen i nøglen hos Dansk Feltflora.

Se #1 her: - se linket HER

Kommentér

John Holst
#3 Kommentar postet d. 22-05-16 kl. 04:20. Emne: Mælkebøtte-skemaer
Vejmælkebøtterne i Raunkiærs Ekskursionsflora

Af samme grund har jeg lavet et skema, der giver et overblik over hvilke karaktertræk, der adskiller de forskellige grupper inden for Vulgaria-sektionen i nøglen hos Raunkiærs Ekskursionsflora.

Se #2 her: - se linket HER

Kommentér

John Holst
#4 Kommentar postet d. 22-05-16 kl. 04:36. Emne: Mælkebøtte-skemaer
Mælkebøtte i vore nabolande og hele Europa

Jeg kommer en del rundt i vore nabolande, og hvilke Mælkebøtte-sektioner findes egentlig dér? Ja, i hele Europa for den sags skyld?

For at få et overblik over dette har jeg lavet et skema, hvor jeg har konsulteret nabolande-floraer med bestemmelsesnøgler:

Johannes Lid (1963): Norsk og svensk Flora

Rothmaler (2011): Exkursionsflora von Deutschland

Stace (2010): New Flora of the British Isles

Tutin et al. (1976): Flora Europaea, volume 4.

Skemaet ses i #3: - se linket HER

- - - - -

Den nederste smalle bjælke viser alle de Mælkebøtte-sektioner, der hverken findes i Danmark eller i vore nabolande. Disse sektioner kan man træffe på i Syd-Europa og i de mellemeuropæiske bjergegne.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator