Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Lille kernesvamp? (Læst 1032 gange) Postet d. 08-12-07 kl. 16:16
Fandtes i 4 eks. på barkløs gren, formentlig bøg. Frugtlegemet var blødt afgrænset, ca1 x 2 cm max. læderbrungult men blev lidt mørkede når jeg gned lidt med en finger på overfladen. Gennemskåret kan man se, at den består af lutter "rør" på den glatte flade ind mod grenen. Den ligner bestemt ikke en poresvamp, og heller ikke noget svampedyr.

Umiddelbart tænkte jeg på Kulsnegl, men det tror jeg ikke at det er alligevel.

I hvilken retning skal jeg lede mon?

Lille kernesvamp? (Fandtes i 4 eks. på barkløs gren, formentlig bøg. Frugtlegemet var blødt afgrænset, ca1 x 2 cm max. )
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Jens H. Petersen
#1 postet d. 08-12-07 kl. 21:40. Emne: Lille kernesvamp?
Jo, det er vidst et svampedyr/slimsvamp der vidst danner noget der hedder et pseudoatelium. Jens Mårbjerg kan sætte navn på . . .

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 08-12-07 kl. 22:44. Emne: Lille kernesvamp?
Du tænker nok på Dictyaethelium plumbeum? Nej, det er ikke tale om denne, den kender jeg godt fra indsamlinger. Der kommer lige et billede mere, så kan man se, at det ikke drejer sig om en brunlig sporemasse, som det jo ville gøre hvis det svar et svampedyr.

Lille kernesvamp? (Du  tænker nok på Dictyaethelium plumbeum? Nej, det er ikke tale om denne, den kender jeg godt fra i)
Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 08-12-07 kl. 22:45. Emne: Lille kernesvamp?
Du tænker nok på Dictyaethelium plumbeum? Nej, det er ikke tale om denne, den kender jeg godt fra indsamlinger. Der kommer lige et billede mere, så kan man se, at det ikke drejer sig om en brunlig sporemasse, som det jo ville gøre hvis det var dette svampedyr.

Lille kernesvamp? (Du  tænker nok på Dictyaethelium plumbeum? Nej, det er ikke tale om denne, den kender jeg godt fra i)
Kommentér

Jens Maarbjerg
#4 postet d. 09-12-07 kl. 10:59. Emne: Lille kernesvamp?
Det er en ganske typisk Dictydiaethalium plumbeum. Farven på pseudoaethaliet kan variere fra brunlig til grålig. Det er lige før, man kan se mundingerne af de 6-sidede enkeltfrugtlegemer.

Vh Jens

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 09-12-07 kl. 11:55. Emne: Lille kernesvamp?
Tak for dit svar Jens. Så har jeg et problem, for så er det ikke den jeg fandt et par gange sidste år! Så skal jeg vist igang med retteblækket.

Tak for opklaringen, så har jeg også lært mig noget denne gang.

Kommentér

Jens Maarbjerg
#6 postet d. 09-12-07 kl. 12:23. Emne: Lille kernesvamp?
Jeg sidder og scanner gamle dias for tiden og faldt over dette her med 3 stadier. Lyserødt plasmodium, gråt næsten modent stadium og brunt modent stadium med sporespredning.

Lille kernesvamp? (Jeg sidder og scanner gamle dias for tiden og faldt over dette her med 3 stadier. Lyserødt plasmodiu)
Foto: Jens Maarbjerg
Klik på billedet for original størrelse (800 x 554)
Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 09-12-07 kl. 12:45. Emne: Lille kernesvamp?
Det er en fint foto Jens.

Jeg mistænker, at jeg har forvekslet en moden Brefeldia med denne her en gang, må gå fotoarkivet igennem, så det kan rettes.

Kommentér

Jens H. Petersen
#8 postet d. 09-12-07 kl. 14:41. Emne: Lille kernesvamp?
Jeg husker at Sjællænderne kaldte den noget med "Polygon-" måske polygonskorpe. Kender du det navn, Jens?

Kommentér

Jens Maarbjerg
#9 postet d. 09-12-07 kl. 15:19. Emne: Lille kernesvamp?
Godt spørgsmål, som fik mig til at søge lidt rundt, for det er jo et halsbrækkende videnskabeligt navn, den har. I navnedatabasen hedder den Blygrå netskorpe, så det vil jeg kalde den herefter.

Ps. Dictydion - net

plumbeum - bly

Vh Jens

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator