Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Arendse Dahlstrøm
valg af teleskop (Læst 8322 gange) Postet d. 20-09-05 kl. 21:06
Jeg er blevet mere og mere interesseret i fuglekiggeri og synes ikke, jeg kan komme tæt nok på med min alm. kikkert. Jeg vil derfor gerne købe et teleskop, men har ingen idé om hvilket mærke, jeg skal vælge og hvilken forstørrelse jeg skal op i. Er der nogle, der kan hjælpe? Det behøver ikke være det bedste af det bedste, men jeg vil gerne have en ordentlig kvalitet som jeg kan nyde i mange år fremover. Hvis der er nogle, der vil sælge et af deres brugte teleskoper, er jeg også meget interesseret i at købe et brugt.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Arendse Dahlstrøm

Kommentér

Thomas Simonsen
#1 postet d. 20-09-05 kl. 21:36. Emne: valg af teleskop
Hejsa,

Det objektivt bedste valg ville selvfølgelig være et af top teleskoperne; Leica, Swarowski eller Zeiss. Men de er altså dyre! Og efter min erfaring kan man klare sig fint med et teleskop i mellem-kalssen. Selv har jeg i årevis brugt et Kowa TS 611 med et 27x okular. Det fungerer glimrende i langt de fleste situationer og da jeg rejser meget er det desuden en stor fordel at det er et let og ret lille skop. Det eneste rigtigt irreterende er at jeg ikke kan tage digitale billeder igennem det (principielt kan jeg vel godt, resultatet bliver bare noget l***!). Hvis du kan finde det lidt ældre Kowa TSN 1 brugt er det også et ret fornuftigt valg.

Du kan også få endnu billigere teleskoper som fx. Focus. Men de er efter min mening ikke værd at bruge penge på. Det er zoom-okularer heller ikke! Med mindre du køber et af de tre dyre.

Tilgengæld bør du ikke spare når du køber stativ (selvfølgelig kan du godt købe et brugt). Det er bedre at købe et halvgodt teleskop og et godt stativ end omvendt.

mvh.

/Thomas

Kommentér

Martin Jessen
#2 postet d. 20-09-05 kl. 22:17. Emne: valg af teleskop
Mojn!

Tja, det er ikke helt let. Der findes mange gode scoper. Jeg syntes dog ikke at du skal købe et brugt scope af ældre model (feks Kowa TSN-1), med mindre du da får det meget billigt. Da du helt sikkert vil fortryde det senere, hvis din interesse skulle holde ved. Der er virkeligt MEGET forskel i kvaliteten på de ældre og nyere modeler.

Som nævnt, så er toppen jo de helt dyre mærker som Leica og Zeiss, men der findes gode alternativer, feks fra Kite (se linket her: - se linket HER), hvor man også får meget gode scoper til knap så mange penge. Denne model har jeg prøvet og kigge i, og den er virkeligt god. De nyere modeler af Kowa kender jeg ikke, men de har sansynligvis nogenlunde samme kvalitet. Så da er prisen nok det afgørende.

Hvis du har mulighed for det, så syntes jeg, at du skulle besøge DOF-salg inde i København. de har et kæmpe udvalg, og man har mulighed for at prøve de forskellige modeler. Eller tag med på fugleture rundt omkring, og spørg om du må prøve og kigge i folks scoper.

Du skal i hvert fald prøve dig lidt frem inden du køber, så du er sikker på, at du er helt tilfreds med dit nye scope.

God jagt!

Mvh

Martin

Kommentér

Henrik Hestbech
#3 postet d. 28-09-05 kl. 10:06. Emne: valg af teleskop
Jeg har købt en opticron, som jeg er meget glad for - men med et godt stativ (som er lige så vigtigt som teleskopet), okular og beskyttelsestaske løber det alligevel op

Kommentér

Axel Mortensen
#4 postet d. 28-09-05 kl. 12:24. Emne: valg af teleskop
Prøv at se på disse teleskoper - rimelig pris.

- se linket HER

Jeg har selv købt en BRESSER 10x42 kikkert (synsfelt 114 m på 1000 m), som jeg er meget tilfreds med, og den kostede kun 1/3 af prestigemærkerne.

Bresser har også et par gedigne teleskoper.

Hilsen Axel

Kommentér

Bent Gravesen
#5 postet d. 06-10-05 kl. 18:04. Emne: valg af teleskop
Jeg ved det er lidt længe siden du har fået en kommentar, men se lige linket her - se linket HER

Jeg har selv købt en kikkert, opticron 10 x 42 og er meget tilfred. Har haft en Zeis i hånden, og ja gu er den lækker, men denne, opticron-en er klart pengene værd. Jeg har bestilt et teleskob, og et zoom okular i den dyre ende, ved godt at man her på sider ikke anbefaler zoom, men da jeg ikke har pengepungen til det og vil have et teleskop til både fugle, udsigt og himlen, tja derfor. 3700,-kr.

Håber du kan bruge min info. Skal nok vende tilbage når jeg har fået mit skop.

Venligst Bent.

Kommentér

Arendse Dahlstrøm
#6 postet d. 07-10-05 kl. 14:08. Emne: valg af teleskop
hejsa

tak for alle jeres gode råd og links - har endnu ikke købt et teleskop, men er da blevet meget klogere

mvh

Arendse

Kommentér

Jørgen Dam
#7 postet d. 07-10-05 kl. 22:04. Emne: valg af teleskop
Jeg er den lykkelige ejer af et 1 år gammelt teleskop med stativ.

Nypris kr. ca. 16.000,00.

Swarovski ATS 80 teleskop

Swarovski 20-60x S okular

Swarovski stativ m/klikhoved.

Da jeg nu er gået over til at fotografere fuglene med tungt kameraudstyr, vil jeg sælge udstyret for

kr. 10.000,00 - så har du teleskop for livet - eller til du begynder at fotografere med tungt udstyr.

MVH

Jørgen Dam.

Telefon 39 13 53 01

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator