Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Hvilken galle (eller svamp) ? (Læst 337 gange) Postet d. 05-06-16 kl. 08:05
Fundet ved Bøtø (på diget) på randen af en del blade af Bævreasp. Gallen (svampen) får bladranden til at krølle sammen.

Vh. Ole

Hvilken galle (eller svamp) ? (Fundet ved Bøtø (på diget) på randen af en del blade af Bævreasp. Gallen (svampen) får bladranden ti)
Foto: Ole Martin. Bøtø 02-06-2016
Klik på billedet for original størrelse (800 x 471)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#1 Kommentar postet d. 06-06-16 kl. 12:49. Emne: Hvilken galle (eller svamp) ?
Interessant fund, Ole.

Et forsigt bud er galmiden Aceria dispar, der forårsager lignende rødfarvning og bladkrølning - se linket HER

Jeg skal lige tjekke med litteraturen hjemme på boghylden, om andre muligheder kan være i spil.

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#2 Kommentar postet d. 07-06-16 kl. 20:22. Emne: Hvilken galle (eller svamp) ?
Dit fine foto kombineret med nøglen (British Plant Galls, 2011) giver Aceria dispar. Jeg kan ikke få det til andet. Jeg har vedhæftet et dogmefoto af det udslagsgivende nøglepunkt.

Den er ikke listet som dansk art i det store danske galleværk fra 1944, ej heller på allearter.dk. Fauna Europaea har den dog listet som værende "present" i DK, så det må vel bero på en ekspertvurdering.

Jeg opretter den.

Hvilken galle (eller svamp) ? (Dit fine foto kombineret med nøglen (British Plant Galls, 2011) giver Aceria dispar. Jeg kan ikke få)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(1222)
#3 Svar postet d. 07-06-16 kl. 20:25. Emne: Hvilken galle (eller svamp) ?
1) Det skulle have været et svar.

2) Billedet skulle have være uploadet på en anden led.

3)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#4 Kommentar postet d. 07-06-16 kl. 20:49. Emne: Hvilken galle (eller svamp) ?
Hej Simon.

Tak for din udredning og bestemmelse. Den så lidt sjov ud, og jeg har i hvert fald ikke tidligere lagt mærke til arten.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun

Svaraktivitet:

(252)
#5 Svar postet d. 13-06-16 kl. 14:18. Emne: Hvilken galle (eller svamp) ?
Fedt fund. Jeg har ikke set noget lignende. Men enig i Simons vurdering af ID.

Der KAN jo ligge belæg på ZMUC eller anderswo (yngre end 1944), som kunne danne basis for ''present''-angivelse på Fauna Europaea.

Det ville have været fint med et belæg i sprit, så miderne kunne undersøges. Det må du/vi tage næste gang ....

/ Hans Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#6 Kommentar postet d. 01-06-18 kl. 20:58. Emne: Hvilken galle (eller svamp) ?
Aha! Nu fandt jeg artiklen, hvori det første danske fund af Aceria dispar er nævnt: I Jørgen Jørgensens store oversigtsartikel fra 1997 om gallefaunaen på Læsø. Aceria dispar rapporteres - under synonymet Vasates dispar - som ny for landet (se foto).

Hvilken galle (eller svamp) ? (Aha! Nu fandt jeg artiklen, hvori det første danske fund af Aceria dispar er nævnt: I Jørgen Jørgens)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#7 Kommentar postet d. 03-06-18 kl. 21:30. Emne: Hvilken galle (eller svamp) ?
Hej Simon.

Tak for information om arten. Nu har jeg set artiklen i Entomologiske Meddelelser fra 1997.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator