Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kirsten nielsen
muslingesvampe? (Læst 844 gange) Postet d. 14-12-07 kl. 14:05
Flere svampe fra min poppelkvasbunke. Måske Forskelligformet Muslingesvamp.

Har ikke før set svampe med lamellerne opad.

1) på poppelblad, 1/2 cm , falder let af

muslingesvampe? (Flere svampe fra min poppelkvasbunke. Måske Forskelligformet Muslingesvamp.
Har ikke før set svampe)
Foto: kirsten nielsen
Kommentér

kirsten nielsen
#1 postet d. 14-12-07 kl. 14:07. Emne: muslingesvampe?
2) tre på gren, den store ca. 2cm

muslingesvampe? (2) tre  på gren, den store ca. 2cm)
Kommentér

kirsten nielsen
#2 postet d. 14-12-07 kl. 14:10. Emne: muslingesvampe?
3) på græsstrå, 1-2cm

muslingesvampe? (3) på græsstrå, 1-2cm)
Kommentér

kirsten nielsen
#3 postet d. 14-12-07 kl. 14:13. Emne: muslingesvampe?
4) på undersiden af gren, til et par cm

muslingesvampe? (4) på undersiden af gren, til et par cm)
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#4 postet d. 14-12-07 kl. 15:35. Emne: muslingesvampe?
Hej Kirsten

Det er jeg slet ikke sikker på, de to midterste fotos kunne forestille en lille melhat på grund af det rødlige skær på lamellerne. Men det er nødvendigt at mikroskopere både denne og de fleste muslingesvampe for at være sikker.

Hvis du har lyst må du gerne sende friske svampe til mig, så skal jeg om muligt checke det.

Se tråden: Svamp på Spirea længere nede i "Svampe og mykologi"

mvh

Torbjørn

adr. Torbjørn Borgen

Sensommervej 142

8600 Silkeborg

Kommentér

kirsten nielsen
#5 postet d. 14-12-07 kl. 17:33. Emne: muslingesvampe?
Det er vel nok venligt, Thorbjørn - jeg sender. Og jeg kunne huske, der var en længere nede på tråden, men havde glemt navnet. Tak.

KirstenN

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#6 postet d. 23-12-07 kl. 17:21. Emne: muslingesvampe?
Hej Kirsten

Der var 3 forskellige svampe i det materiale du sendte mig.

A og sikkert også B er gul muslingesvamp (Crepidotus luteolus), den har jeg bestemt på sporestørrelse (ca. 8.5-9.5 x 4.5-5.5 my, meget fint vortede / piggede, ellipsoidiske til mandelformede). Ifølge Danske storsvampe vokser den på træ og urtestængler og er en "hist og her" svamp.

Jeg aner ikke hvad C er for noget, sporene ligner helt en mørkhat, så hvis du finder den igen næste år, vil jeg meget gerne komme og høste den, så kan blive beskrevet i helt frisk tilstand.

D er en meget ung poresvamp, dem er jeg ikke særlig skrap til, og da den tillige er så ung har jeg ikke gjort noget ved den.

Du er velkommen til at indmelde gul muslingesvamp ind på svampeforeningens hjemmeside. Så skal du citere de noter jeg har givet og at hatten er gullig som frisk, endvidere må du gerne skrive at jeg har bestemt den og bevaret materialet af den. Hvis du ikke har mod på at indmelde den gør jeg det dog gerne

med venlig hilsen og god jul

Torbjørn

Kommentér

kirsten nielsen
#7 postet d. 28-12-07 kl. 12:12. Emne: muslingesvampe?
Mange tak, Torbjørn.

Den gule synes jeg er meget hvid som ung - altså den der har ophøjet kant. Jeg vil prøve at rapportere den, som du skriver.

Det bliver spændende at se, om C kommer igen.

Og D kommer herind med foto en dag.

Venlig hilsen KirstenN

Kommentér

kirsten nielsen
#8 postet d. 03-01-08 kl. 15:49. Emne: muslingesvampe?
Hej igen Torbjørn.

Det er da ikke så nemt. "Foreningen til svampekundskabens fremme" - ja? men der er ikke en indgang til at melde om fund. Du må gerne gøre det, hvis du vil.

Det lyder som endnu en smuk verden, svampesporernes.

Godt nytår.

KirstenN

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#9 postet d. 03-01-08 kl. 19:51. Emne: muslingesvampe?
Jeg fik det vist til at lyde sværere end det er. Du kan gå ind på - se linket HER og tilmelde dig hvis du har lyst. Der skulle gå et par dage hvorefter du får et kodeord til det brugernavn du vælger, du behøver ikke at være medlem af svampeforeningen.

Når jeg bad dig gøre det efter mine anvisninger, så er det fordi at gul muslingesvamp ikke bliver godkendt uden nærmere dokumentation (en dokumentation der består af mine oplysninger om de mikroskopiske karakter og at jeg har bevaret materialet).

En anden grund til at jeg beder dig om det er at fundene her kommer ind på en stor database (ca. 35000 svampefund bare de sidste to år), der bruges bl.a. til kortlægning af Danmarks svampe.

mvh og godt nytår

Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator