Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Thomsen
Engkabbeleje? (Læst 1400 gange) Postet d. 17-06-16 kl. 21:13
17/6-2016

Ravnsbakke, Norddjurs

På kanten af Ravnsbæk, dvs meget våd bund, nærmest i vandløb.

Jeg søger bekræftelse på engkabbeleje eller alternativ.

På forhånd tak.

Engkabbeleje? (17/6-2016
Ravnsbakke, Norddjurs
På kanten af Ravnsbæk, dvs meget våd bund, nærmest i vandløb.

)
Rasmus Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (757 x 804)
Besvar | Kommentér

Rasmus Thomsen
#1 Kommentar postet d. 17-06-16 kl. 21:14. Emne: Engkabbeleje?
I får lige et billede mere.

Engkabbeleje? (I får lige et billede mere.)
Rasmus Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(343)
#2 Svar postet d. 17-06-16 kl. 21:14. Emne: Engkabbeleje?
Engkabbeleje er rigtigt.

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 17-06-16 kl. 21:16. Emne: Engkabbeleje?
Hvorfor ikke underarten Krybende Kabbeleje? I stedet for underarten Eng-Kabbeleje.

Eller vi skal måske bare nøjes med at kalde planten på billedet for noget Kabbeleje?

to små ekstra spørgsmål fra Henry

Besvar | Kommentér

Rasmus Thomsen
#4 Kommentar postet d. 17-06-16 kl. 21:21. Emne: Engkabbeleje?
I er hurtige idag. Takker.

Jeg kendte ikke frøstand på Engkabbeleje, hvorfor jeg lige skulle bekræftes. Jeg tror ikke på krybende kabbeleje, så jeg går altså med engkabbeleje. Jeg lægger den ind på hylden, dvs observationslisten.

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(343)
#5 Svar postet d. 17-06-16 kl. 21:27. Emne: Engkabbeleje?
Så er vi på din boldgade, Henry. er Engkabbeleje ikke s.l-arten (parapalyarten) og dermed også favnende Krybende kabbeleje.? Eller har man bestemt til underart, når man rapporterer som Engkabbeleje?

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 17-06-16 kl. 22:12. Emne: Engkabbeleje?
Hej Morten

Ifølge F&N har man indrapporteret underarten, når man bruger navnet Eng-Kabbeleje - se linket HER

Jeg tror nok, at navnet Eng-Kabbeleje bruges anderledes andetsteds, men vi skal jo følge sejgtets egen navngivning.

..

Hvad er en paraplyart? Mener du ikke bare selve arten?

Ifølge F&N så hedder arten Caltha palustris, Kabbeleje på dansk.

Og der er ikke nogen sensu lato, så vidt jeg ved. Alle er enige om, at arten Kabeleje har to underarter. Der er så desværre rod på dansk i, hvad man mener, når man siger Eng-Kabbeleje til en Kabbeleje. Måske gør nogen dette bare pr. automatik?

...

Man kan vist ikke se hvilken underart, der er med på Rasmus'' billeder, men den lille frugtstand tyder på en Krybende Kabbeleje. Den underart har spinklere blomster og rodslående blomsterstængler.

hilsen fra Henry

PS: så vidt jeg husker fra AFD, så er Eng-Kabbeleje en sjældenhed i Nord- og VestJylland. Her ude er den almindeligste Kabbeleje Krybende Kabbeleje.

Besvar | Kommentér

Rasmus Thomsen
#7 Kommentar postet d. 17-06-16 kl. 22:40. Emne: Engkabbeleje?
Hej Morten & Henry

Her er lidt flere fotos. Jeg vil ikke kloge mig, forsøger kun at lære lidt og overholde forummets regler mens jeg bliver klogere. Takker for hjælpen.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(343)
#8 Svar postet d. 17-06-16 kl. 22:41. Emne: Engkabbeleje?
Tak, Henry.

Jeg checkede lige og ganske rigtigt er "Kabbeleje" en indtastningsmulighed...hvilket vil sige at jeg vel ret beset skal ind og rette alle min indtastninger af Engkabbeleje, da jeg aldrig har nøglet dem.

Jeg tænkte det lidt som "Baldrian-gate" - at Hyldebladet baldrian (s.l) er paraplyart for Krybende baldrian, men det er jo fordi man ikke kan lave en "Baldrian" pga andre fuldgode baldrian-arter. Sikke noget rod.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#9 Kommentar postet d. 17-06-16 kl. 22:49. Emne: Engkabbeleje?
Hej Rasmus

At dine billeder - osse dem i linket - er noget Kabbeleje; det er der ikke tvivl om.

Men om man kan bestemme dem nærmere? Tjah!

Eng-Kabbeleje og Krybende Kabbeleje er jo bare underarter, så man kan tillade sig at være ligeglad med, om det er den ene eller den anden af dem.

Endelig så laver underarterne mellemting! Når sådan nogle mellemtingsplanter skal bestemmes i F&N-systemet - så er der kun navnet Kabbeleje til rådighed for dem.

Måske har du fundet netop sådan een? I så fald kan man ikke komme nærmere end til ID''en Kabbeleje.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator