Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juni 2016

Fejlfarvet hindbærsnudebille?

D.15.6.2016 fandt jeg, hvad jeg jo mener, var en hindbærsnudebille i min have i Malling. Vel knapt 3 mm lang, gråsort (som ca. 300 andre arter af "den slags"), generel kropsform lig med den ene hindbærsnudebille, jeg i sin tid fik artsbestemt i Forum, lillebitte kridhvidt scutellum. Dyret sad på en knop af Rynket rose og så ud, som om det havde stukket "snuden" ind i knoppen på sugerørsmaner og sad og suttede løs - ihvertfald var kræet så optaget, at jeg kunne fingerere ret meget med planten, uden at det gjorde ansatser til at flygte. Jeg var på det tidspunkt ikke i tvivl om, at det var Hindbærsnudebille.

To dage senere - d.17.6.2016 - var jeg igen ude ved den Rynkede rose og fandt da et dyr, der var af samme størrelse og kropsform som dét fra to dage forinden, havde lillebitte kridhvidt scutellum, og sad på fuldstændig samme måde på en knop af rosen og lod til at sutte med snuden som sugerør. Jeg tillod mig i første omgang at gå ud fra, at det nok var samme dyr!

Men allerede med det blotte øje forekom det mig dennegang, at dyret havde et rødligt/kastaniebrunt skær, som jeg ikke ville forbinde med Hindbærsnudebille udfra de fotos, jeg ellers har set af denne art. Billen sad i direkte sollys, hvilket ikke havde været tilfældet ved min lignende observation to dage før. Nu er det blevet tid for 3 billeder! På det første skygger jeg selv for dyret, og det er blevet det skarpeste af billederne (som iøvrigt alle blev ret mislykkede, så er det sagt!).

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: