Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Hvor blev Strand-mandstro af ?? (Læst 418 gange) Postet d. 18-06-16 kl. 20:29
For få år siden stod der 100´er af Strand-mandstro på den østlige side af tangen, hvor Helgenæs starter og breder sig ud, sydpå igen.

Jeg ville tage derned i dag, fordi jeg vidste, at "dette var et sikkert sted at møde planten - for at se om jeg kunne finde en bestemt sommerfugle-larveart, som netop lever på Strand-mandstro

??? - Der stod ikke én!

Er der nogen, der ved, hvad der er sket med denne kæmpehob af planten?

mvh Kjeld.

Hvor blev Strand-mandstro af ?? (For få år siden stod der 100´er af Strand-mandstro på den østlige side af tangen, hvor Helgenæs star)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 18-06-16 kl. 20:29. Emne: Hvor blev Strand-mandstro af ??
Her et vue fra stedet, i 2009 - som kun viser et lille udsnit af "populationen"

Hvor blev Strand-mandstro af ?? (Her et vue fra stedet, i 2009 - som kun viser et lille udsnit af "populationen")
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

John Holst

Svaraktivitet:

(293)
#2 Svar postet d. 19-06-16 kl. 11:20. Emne: Hvor blev Strand-mandstro af ??
Hej Kjeld

Der findes en planteart og en planteslægt, som jeg på det nærmeste har set udryddet af folk, der høster alt for kraftigt af den vilde naturs gaver.

Strand-Mandstro har jeg set ryddet fra et strandstykke ved Storebælt. Jeg så dem senere præsenteret på et "grønt" marked, hvor de i tørret tilstand blev solgt i dekorationer og enkeltvis. Vi er tilbage sidst i 1970erne.

En ældre dame på cykel indsamlede konsekvent alle Ulvefod-individer i Sorø-skovene gennem 1960erne og 1970erne med det resultat, at man nu leder forgæves efter Alm. Ulvefod her. Jeg fandt senere ud af, at det handlede om noget "hekseri"-et-eller-andet, som planterne skulle bruges til.

Man skulle jo tro, at alle med interesse for naturen i dag ved, at man skal høste med mådehold af den vilde naturs gaver, og det kan da også være, at der er en anden forklaring på, hvorfor din "sikre" bestand af Strand-Mandstro er pist væk. Men mit gæt er indsamling.

Hilsen

John

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 19-06-16 kl. 12:05. Emne: Hvor blev Strand-mandstro af ??
Hej John

Ja, det kan måske være forklaringen. Den er i hvert fald før blevet brugt som dekoration, tørret.

Gisp!

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator