Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Ivar Qvonje
Neobulgaria pura, et mærkeligt navn? (Læst 1142 gange) Postet d. 17-12-07 kl. 22:13
Bleg bævreskive har det latinske navn Neobulgaria pura.

Er der nogen, der kan forklare dette navn?

neo- er noget med "ny".

bulgaria må vel have noget at gøre med Bulgarien.

"pura" er latin og betyder "ren" eller "klar (uplumret)". Dette sidste passer pænt til skivesvampens klare udseende.

Har svampens navn nogen relation til (et nyt) Bulgarien?

Mvh. Jørn

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#1 postet d. 20-12-07 kl. 15:59. Emne: Neobulgaria pura, et mærkeligt navn?
Hej Jørn

Slægtsnavnet Bulgaria er ca. fra år 1800 (skabt af mykologen Persoon), langt før Bulgarien opstod som stat.

Jeg har set efter på nettet, set i "Botanical Latin" af William T. Stearn, og i en latin-dansk ordbog, men kan ikke finde Bulgaria, men det kan altså efter min bedste overbevisning ikke have noget at gøre med det geografiske navn at gøre.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 20-12-07 kl. 18:14. Emne: Neobulgaria pura, et mærkeligt navn?
Torbjørn. Det passer ikke at Bulgarien ikke har eksisteret før langt efter 1800.

Det første bulgarske rige opstod i det syvende århundrede efter vores tidsregning og voksede sig hurtigt stærkt, så stærkt at det i 900-1000 tallet kunne ligge i krig med selve det Byzantiske rige. I sidste halvdel af 900 tallet blev de slået af russerne, hæng mig ikke op på det, men jeg mener det var i perioden 960-970 stykker.

Efter dette var der fri adgang for Byzans, og de udraderede landet lige i starten af 1000-tallet. Det blev genoprettet i 1100 nogen og firs, så vidt jeg lige husker. Hvorefter de indtil det fjortende århundrede fortsatte deres kamp mod den andre stater på Balkan (som det jo er traditionen dernede), men så kom osmannerne, og de sad på det meste af balkan, indtil engang midt i 1800, hvor de grundet intern splid (skabt af de mange forskellige folkeslag der lå under for osmannene) måtte opgive Balkan da deres faste beskytter England opgav jobbet. Dette gjorde de fordi de ikke længere havde brug for Osmannerriget til at holde Russerne fra fadet i store dele af Asien som England også gerne ville have fat

i.

Nu stod osmannerne med en ny beskytter i det nyoprettede kejserrige Tyskland (1871), som lige havde knust Frankrig i lynkrigen 1870-1871, og de turde ikke blande sig i balkans løsrivelse grundet Rusland, der så sig selv som slavernes beskytter. Derpå rev mange lande sig løs nede i Balkan og Bulgarien opstod igen som selvstændig stat (fyrstedømme 1878) og som kongedømem fra 1908.

Så selvom der ikke var noget egentligt land der hed Bulgarien (Bulgaria på latin) igennem en god del af historien fra 1400-tallet til 1800-tallet har området altid hedet Bulgarien, ligesom det er traditionen på balkan: For eksempel var Bosnien klart defineret, selv under de Østrig - Ungarske kejserrige.

Så altså kan det meget vel være Bulgarien der har givet slægtsnavnet.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 20-12-07 kl. 18:26. Emne: Neobulgaria pura, et mærkeligt navn?
Det er da helt utroligt hvad skolebørn ved idag! Du får et 11-tal med pil opad Michael. Jeg er dybt, dybt imponeret.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#4 postet d. 20-12-07 kl. 18:43. Emne: Neobulgaria pura, et mærkeligt navn?
Det er da bare noget, han har googlet på 30 sekunder

Kommentér

Michael Filtenborg
#5 postet d. 20-12-07 kl. 18:52. Emne: Neobulgaria pura, et mærkeligt navn?
Nej jan det er det ikke!

Jeg har skrevet eksamensopgave om første verdenskrig, og der skulle jeg i historiedelen have fokus på krigens udbrud, og her spiller Balkan en helt central rolle. Så nej det er ikke noget jeg har googlet. Jeg kan lige fortælle at jeg holder en årskarakter i historie på 12, hvilket er topkarakteren nu.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 postet d. 20-12-07 kl. 19:18. Emne: Neobulgaria pura, et mærkeligt navn?
Godt Michael, så var det ikke helt galt

med den karakter jeg gav dig

Kommentér

Jørn Ivar Qvonje
#7 postet d. 21-12-07 kl. 09:09. Emne: Neobulgaria pura, et mærkeligt navn?
Som censor i Bulgariens historie vil jeg gerne give Michael en meget høj karakter for hans overblik.

Bulgarien blev som stat anerkendt af Byzans i 681. Og området på det sydøstlige Balkan benævntes siden da Bulgarien (selvstændigt eller ej). I slutningen af 1700-tallet opstod ønsket om en national genfødsel, et nyt og frit Bulgarien. Og der var efterhånden bred fokus på de af tyrkerne underkuede bulgarere ikke mindst i Vesteuropa.

Mykologen Persoon har måske med sympati for bulgarernes sag tildelt planten dens navn.

Ja, det forbliver nok et gæt ....

Med venlig hilsen

Jørn

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 21-12-07 kl. 09:33. Emne: Neobulgaria pura, et mærkeligt navn?
Med denne tråd er det vel atter en gang bevist, at vi kommer vidt omkring på F&N, og at man hver dag kan lære sig noget nyt eller fiske glemt viden frem.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#9 postet d. 21-12-07 kl. 10:46. Emne: Neobulgaria pura, et mærkeligt navn?
Hej Michael og Jørn

Tak for jeres interessante oplysninger og indsats omkring Bulgariens historie.

Jeg vidste godt at menneskene i det nuværende Bulgarien havde en lang historie bag sig, men det er nyt for mig at området allerede var anerkendt som stat i år 681.

Så til navnet Bulgaria: Via "Index fungorum" og et par sidehenvisninger blev jeg klar over at 1: Slægtsnavnet Bulgaria stammer fra Elias M. Fries, der var for svampene, hvad Linné var for blomsterplanterne mm. Det er fra Systema mycologia 2 (1822), (Persoon beskrive arten som Peziza i 1794).

2: Index fungorum henviser til en bog af Saccardo fra 1889, som såvidt jeg ved er en samling af biografiske data vedrørende alle svampe der var kendt dengang. Her er vi så heldige at originalsiden er kopieret i henvisningen. Saccardo skriver at navnet kommer fra "bulga" eller sacculum på latin, hvilket i "Botanical Latin" som jeg nævnte i mit forrige indlæg, er oversat som "lille sæk", og henviser altså til frugtlegemernes form.

Tak for diskussionen med ønsket om en god jul

Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator