Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Christian Frostholm
To slags røn i én? (Læst 680 gange) Postet d. 03-07-16 kl. 18:13
Er der mon nogen, der kan forklare dette fænomen? Jeg tænker, det er Akselrøn, men rodskuddets blade ligner umiskendeligt Seljerøn el. lign. Det er indtil flere plantede planter, som have samme kendetegn, i en forhave på H.C. Ørstedsvej i København. Beklager billedkvaliteten.

To slags røn i én? (Er der mon nogen, der kan forklare dette fænomen? Jeg tænker, det er Akselrøn, men rodskuddets blade)
Foto: Rodskud (se også næste billede)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Christian Frostholm
#1 Kommentar postet d. 03-07-16 kl. 18:15. Emne: To slags røn i én?
Kronen på samme træ

To slags røn i én? (Kronen på samme træ)
Christian Frostholm har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6881)
#2 Svar postet d. 03-07-16 kl. 18:36. Emne: To slags røn i én?
Det er ikke ualmindeligt, at blade på rodskud er forskellige fra de "voksne" blade. Det kendes hos mange arter. Og så synes jeg, at du har ret i Aksel-Røn.

Ole

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen

Svaraktivitet:

(895)
#3 Svar postet d. 03-07-16 kl. 19:02. Emne: To slags røn i én?
Træet ligner Aksel-røn og skuddet er Selje-røn. Sider skuddet fast på træet, er træet podet på Selje-røn, og denne er et skud fra under podestedet. Ellers er det en tilfældig frøplante ved en Aksel-røn. Det er sjældent at se Rønne arter podet, men træet kan være en udvalgt klon med specielt vækst, og derfor podet.

Mvh. Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 03-07-16 kl. 19:05. Emne: To slags røn i én?
Det har du jo ret i, Ole.

Men her er der virkelig tale om bladskud fra hver sin art!!

Så det må vel skyldes, at Aksel-Røn er blevet podet på grundstammer af Selje-Røn. Grundstammerne består åbenbart af lidt mere end rødderne af Selje-Røn. Siden der kan komme et stødskud fra dem.

For så vidt jeg ved kan rønne-rødder ikke danne rodskud. Og rhizomer har de slet ikke.

Den nederste del af stammen på rønnetræet i billederne må være af arten Selje-Røn. Kun træets krone er af arten Aksel-Røn.

hilsen fra Henry

PS: det er svært at se, om stødskuddet er præcis af af arten Selje-Røn. Men det tror jeg. Muligheden for Østrigsk Røn - eller en anden udenlandsk rønne-art - kan dog ikke helt udelukkes ud fra det uskarpe billede. Under alle omstændigheder viser billedet virkelig 2 arter af Røn i 1 træ!

Besvar | Kommentér

Christian Frostholm
#5 Kommentar postet d. 03-07-16 kl. 19:08. Emne: To slags røn i én?
Tak for jeres svar. Der står flere træer med samme slags anderledes rodskud, så det må næsten være podning der er svaret.

To slags røn i én? (Tak for jeres svar. Der står flere træer med samme slags anderledes rodskud, så det må næsten være p)
Foto: Et blad fra hvert træ-i-træet
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 03-07-16 kl. 19:09. Emne: To slags røn i én?
Heldigvis er jeg enig med Jørgen.

Bortset fra, at han har en pointe med, at man ikke ud fra billedet kan være sikker på, at skuddet af Selje-Røn er et stødskud. Det kunne jo være en selvstændig frøplante.

Den mulighed havde jeg ikke fanget.

Vi må se fænomenet tydeligere.

lille hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Christian Frostholm
#7 Kommentar postet d. 03-07-16 kl. 19:12. Emne: To slags røn i én?
Det er rodskud, vil jeg mene. Her et andet af træerne forneden.

To slags røn i én? (Det er rodskud, vil jeg mene. Her et andet af træerne forneden.)
Foto: Et af andet af træerne
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 03-07-16 kl. 19:28. Emne: To slags røn i én?
Hej Christian

Så har du bevist, at grundskuddene virkelig sidder fast forneden på stammerne.

Og at trærækken virkelig er podninger af to-arter-i-én.

hilsen fra Henry

PS: lige en teknisk detalje. De mystiske skud er stødskud - og ikke rodskud! Stødskud kommer fra forneden på stammen; evt. endda efter at selve træet er fældet, hvor det er stubben, der skyder igen. Rodskud kommer fra knopper ude på selve rødderne! Hvilket ikke er særlig almindeligt.

Besvar | Kommentér

Christian Frostholm
#9 Kommentar postet d. 03-07-16 kl. 19:29. Emne: To slags røn i én?
Tak!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator